Britse regering wil de huizenbouw regelen met een algoritme

3 januari 2021

De regering in het Verenigd Koninkrijk worstelt, net als hun collega’s in Nederland en andere Europese landen, met een enorm tekort aan woningen. Daarom wil de minister van woningzaken nu een huizen algoritme gebruiken om te bepalen waar woningen worden gebouwd. De Britten gebruikten al eerder een algoritme om te bepalen welke leerlingen wel en welke niet over zouden gaan naar een volgend schooljaar, omdat vanwege corona alle examens waren geschrapt. Dit werd een enorm fiasco, de uitkomsten werden dan ook weer snel van tafel geveegd. Het huizen algoritme plan lijkt echter wel degelijk kans van slagen te hebben.

Britse regering wil de huizenbouw regelen met een algoritme

Huizenbouw ten prooi aan politieke willekeur

In het VK is een plan indienen voor woningbouw zeer riskant. Als je alles denkt te hebben geregeld en alle vergunningen er zijn, dan kan het zomaar gebeuren dat de politiek er alsnog een streep door zet. Vooral kleine projecten, bijvoorbeeld om een lege plek in een wijk op te vullen met tien woningen, worden om die reden vaak niet eens ingediend. Het risico dat het alsnog niet doorgaat is te groot. Grote spelers op de woningmarkt, zoals Barratt en Berkeley Group profiteren hier weer van. Zij stampen omvangrijke bouwprojecten uit de grond, vaak in buitenwijken. Hier worden goedkope eenpersoonsappartementen gebouwd, vaak slecht van kwaliteit en met een hoge huur- of koopprijs.

Protesten vanuit kleine dorpen

Een kenmerk van het huizen algoritme is dat een klein project automatisch groen licht krijgt. Daardoor werden er vooral bouwprojecten in kleine dorpen rondom Londen goedgekeurd. Dat leidde tot protesten van de welgestelde bewoners, vaak mensen die op de Conservatieve Partij van Johnson stemmen. Dat was nu ook weer niet de bedoeling. Het algoritme werd daarom aangepast zodat er ook meer huizen worden gebouwd in het noorden van het VK. Punt is alleen dat daar geen nijpend tekort aan woningen is.

Bron: Het Financieele Dagblad