Nederland wil als fietsland voldoen aan de klimaatdoelstellingen

24 oktober 2019

Nederland staat wereldwijd bekend als het fietsland bij uitstek. Wij fietsen niet alleen voor ons plezier, maar ook naar ons werk, naar school en om boodschappen te doen. Deze goede gewoonte wil de overheid nu gebruiken om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen. De komende jaren moeten er kilometers fietspad bij komen, maar ook bruggen en tunnels om fietsend Nederland geen strobreed in de weg te leggen.

Fietsen in Utrecht

In 2017 werd een gloednieuwe fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal geopend. Deze brug zorgt ervoor dat je vanaf Utrecht CS in zo’n 10 minuten in de wijk Leidsche Rijn bent. Auto’s zijn taboe, ook de weg naar en van de brug is alleen bereikbaar per fietspad. Op deze manier kunnen mensen die in Leidsche Rijn wonen en in het centrum werken zonder problemen op de fiets naar hun werk. Dat was een goede zet, want inmiddels wordt de brug dagelijks door zo’n 4.000 fietsers en voetgangers gebruikt.

Ruim 25% meer fietskilometers in 2027

De ambities van Tour de Force, een samenwerkingsverband van de overheid en diverse andere partijen om het fietsen te stimuleren, zijn groot. Men wil dat het aantal fietskilometers in 2027 ruim 25% hoger ligt dan in 2017. Dat moet bereikt worden door een pakket aan maatregelen om het de fietser zo makkelijk en aangenaam mogelijk te maken. De opening van de grootste fietsenstalling van Europa bij Utrecht CS in de zomer van 2019 maakt hier uiteraard ook deel van uit. Naast het moeten voldoen aan klimaatdoelstellingen is er ook gewoon een simpele noodzaak voor met name grote steden: Het aantal inwoners zal de komende jaren dusdanig toenemen dat lang niet iedere inwoner een auto voor de deur of in de parkeergarage kwijt kan.

Nederland wil als fietsland voldoen aan de klimaatdoelstellingen

Meer steden willen een goede fietsverbinding

Utrecht is zeker niet de enige gemeente die investeert in fietsen. Ook in Rotterdam, Nijmegen en Purmerend werden in de afgelopen jaren bruggen speciaal voor fietsers gebouwd. En natuurlijk kan ook Amsterdam niet achterblijven, er zijn plannen voor een vaste verbinding voor fietsers over het IJ. Daarnaast wil Rotterdam een vaste verbinding over de Nieuwe Maas, die is bedoeld voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer.

Een goede planning is essentieel

Volgens deskundigen is het heel belangrijk dat er goed wordt nagedacht over het aanleggen van fietstunnels en fietsbruggen. Wil je er echt baat bij hebben en wil zo’n brug of tunnel echt bijdragen om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen dan moeten fietsers er duidelijk meerwaarde in zien. De verbinding moet aansluiting geven op een goed netwerk van fietspaden waarover de fietser comfortabel en zo snel mogelijk op zijn bestemming kan komen, bijvoorbeeld bij een OV-station. Daar moet dan uiteraard ook weer genoeg stallingsruimte zijn voor fietsen.

Bron: Het Financieele Dagblad