De invloed van disruptieve innovatie

Clayton Christensen overleed in januari 2020 aan de gevolgen van kanker. Hij is de schrijver van ‘Het innovatiedilemma’, een boek dat een wereldwijde bestseller werd. Het behandelt het dilemma van bedrijven waar de  grenzen liggen voor het door ontwikkelen van producten. Ben Tiggelaar vraagt zich in zijn column in NRC Next af of consumenten wel zitten te wachten op een smartphone die nóg meer functies heeft of een auto met nóg meer knopjes op het dashboard. Kortom: disruptieve innovatie is een begrip waar wel degelijk rekening mee moet worden gehouden.

Innovaties zijn niet altijd meteen een succes

Christensen constateert in zijn boek dat een innovatie niet altijd meteen een doorslaand succes is. Soms moet dat groeien. Kijk bijvoorbeeld naar het gebruik van deelauto’s. Mensen die voorheen altijd het verhuurbedrijf belden bleven dat lange tijd doen. Totdat ze ontdekten dat zo’n deelauto goedkoper is en net zo goed in hun behoefte voorziet als een duurdere huurauto. Soms heeft een innovatie dus wat meer tijd nodig om zich te settelen in de maatschappij. Probleem is dat succesvolle bedrijven het vaak niet aandurven om een disruptieve innovatie te lanceren, want dat is immers een risico voor een bedrijf dat succesvol is met de producten waar de klanten aan gewend zijn.

De invloed van disruptieve innovatie

Christensen had andere waarden in het leven

Mede dankzij het boek van Christensen over disruptieve innovatie zijn veel bekende ondernemers zoals Steve Jobs van Apple erg succesvol geworden. Christensen had zelf ook een mooie carrière. Maar zijn inzichten veranderden toen hij in 2010 de diagnose kanker kreeg. Toen besefte hij dat zaken als vriendschap en een fijn gezinsleven veel belangrijker waren. Die ervaringen beschreef hij in zijn boek ‘How will you messure your life?’, waarvoor Ben Tiggelaar het voorwoord verzorgde in de Nederlandse vertaling.

Bron: NRC Next

Delen op LinkedIn