Werkgevers proberen van alles om hun personeel weer naar kantoor te lokken

4 september 2022

Sinds de corona pandemie werken nog steeds veel mensen thuis. Werkgevers zijn daar niet altijd blij mee en willen dat mensen weer naar kantoor komen. Dat gebeurt lang niet altijd onder dwang, maar veel vaker door werken op kantoor aantrekkelijk te maken met aantrekkelijke voordelen. Veel werkgevers vinden het belangrijk voor de cultuur dat collega’s elkaar regelmatig zien. Bedrijven stoten desondanks kantoorruimte af omdat er minder vierkante meters nodig zijn.

Leegstand bij verzekeraar NN

Een journalist van Het Financieele Dagblad liep mee met een medewerker van verzekeraar NN. In hun kantoren staan duizenden vierkante meters ruimte leeg. Er hoeft niet meer te worden schoongemaakt, toegangspasjes van medewerkers doen het niet meer om op deze afdelingen te komen. Lege bureaus en dode computerschermen staan er verlaten bij. NN had vóór corona nog plannen om de kantoren een grote opknapbeurt te geven. Maar nu wordt eerst zeer nauwkeurig bekeken hoeveel ruimte er nog nodig is omdat veel meer mensen thuiswerken. NN is niet het enige grote bedrijf dat voor ingrijpend snoeien in de kantoorruimte staat. Meer ondernemingen en ook overheidsinstellingen maken een heroverweging. Bij NN is het de bedoeling om in de toekomst 0,4 werkplek per medewerker beschikbaar te hebben.

Werkgevers proberen van alles om hun personeel weer naar kantoor te lokken

Minder dan 50% bezetting

Bij veel bedrijven ligt de bezetting op kantoor onder de 50%. Hoewel er geen belemmering meer is om weer naar kantoor te komen werkt een fulltimer gemiddeld 3 dagen per week thuis. Naar kantoor kom je alleen voor overleg met collega’s of met een klant of opdrachtgever. Niet alleen staan kantoorruimtes leeg, ook de Nederlandse Spoorwegen merken dat het aantal reizigers niet terugkomt op het niveau van voor de pandemie. Daarom zal het spoorbedrijf vanaf 2023 verder snoeien in de dienstregeling, te beginnen met die voor het komende jaar.

Kantoren anders indelen

De veranderde manier van werken zorgt ervoor dat kantoren anders worden ingericht. Je ziet er minder standaard werkplekken en meer mogelijkheden voor overleg. Dat gaat van vergaderkamers tot zitjes waar 1 op 1 overleg kan worden gevoerd. Rabobank gaat zijn kantoren RaboHouses noemen, waar ‘Samenwerken, samen leren, creëren en ontmoeten’ het motto wordt.

Experimenteren met thuiswerken

Veel bedrijven stoten hun vastgoed nog niet af. Dat heeft soms te maken met een huurcontract dat nog jaren doorloopt. Ook is er een kans dat medewerkers in de wintermaanden toch weer naar kantoor komen. De kosten voor energie zijn hoog. Wellicht zorgt dit ervoor dat iemand liever naar kantoor gaat dan thuis de thermostaat hoger te zetten. Veel werkgevers proberen weer naar kantoor komen aantrekkelijk te maken omdat ze het toch belangrijk vinden dat het personeel daar met enige regelmaat zijn gezicht laat zien. De tijd zal uitwijzen of de gewenste verhouding van 2 dagen thuis werken en 3 op kantoor ooit weer werkelijkheid gaat worden. Voor nu is het bij veel bedrijven precies andersom.

Bron: Het Financieele Dagblad