Henry Mintzberg: Niet meer, maar beter zou het streven moeten zijn

27 mei 2020

Hoogleraar Henry Mintzberg heeft in de loop der jaren veel aanzien vergaard vanwege zijn frisse kijk op managers en het bedrijfsleven. Hij heeft meerdere eredoctoraten over de hele wereld en heeft zo’n 20 boeken geschreven waaronder “Bedtime Stories for Managers” en “Rebalancing Society”. Zijn in het Nederlands vertaalde boek “Mintzberg in essentie” is ook in Nederland populair en bevat een verzameling blogs. Mintzberg is inmiddels 80 jaar, maar staat nog steeds vol in het leven. Ben Tiggelaar sprak hem tijdens een webinair over corona, management en de maatschappij.

De balans tussen management en leiderschap

Volgens Mintzberg ontbreekt het bij veel managers aan leiderschap en andersom. Managers zijn vaak te druk bezig met manager zijn, ze hebben geen idee wat er onderin de organisatie gebeurt. Andersom zijn er leiders die het managen niet in de vingers hebben. Alleen als een leidinggevende ook een goede manager is, en een manager weet hoe hij goed en inspirerend leiding moet geven aan de organisatie, kun je spreken van een succesvol persoon.

Henry Mintzberg Niet meer maar beter zou het streven moeten zijn

De beurzen zijn dodelijk voor innovatie

Volgens Mintzberg zouden de beurzen moeten sluiten. Hij vindt dat er andere en betere manieren zijn voor bedrijven om aan geld te komen, zoals de coöperaties zoals we die in Nederland kennen. Het nadeel van beurzen is dat het streven naar meer altijd voorop staat. Hoeveel winst Apple ook maakt, de aandeelhouders zullen altijd meer willen. In plaats van trots te zijn op het bedrijf is de vraag dus steeds weer: Wat gaan jullie doen om nóg meer geld te verdienen?

‘Vergeet meer, streef naar beter’

Mintzberg is duidelijk. Ook nu het met ondernemers moeilijk gaat vanwege de coronacrisis houdt hij ze zijn mantra voor: ‘Niet meer, maar beter’. Een restaurant dat de perfecte rijsttafel serveert hoeft niet steeds  groter en groter te worden. Die tien beschikbare tafels zijn prima. Zolang de koks de kwaliteit van die geweldige rijsttafel maar blijven waarborgen. Als bedrijven op die manier denken zullen ze uiteindelijk veel succesvoller zijn en dit ook veel langer volhouden.

Bron: NRC Next