Wie nemen binnen een bedrijf de beste besluiten?
2 mei 2023
Veel bedrijven hebben de neiging om het nemen van besluiten over te laten aan medewerkers die tot de vaste inventaris behoren. En dat is een risico, zegt Femke de Vries, hoogleraar aan de Universiteit Groningen. Want daardoor mis je de ‘frisse blik’ van mensen die nog niet zo lang meelopen.
Sifan Hassan
Soms is het nodig om ‘out of the box’ te denken, om die managementterm er maar eens in te gooien. Door iets te gaan doen dat opzienbarend is kan dat heel goed uitpakken. Dat bewees hardloopster Sifan Hassan die voor het eerst een marathon liep. Ze koos voor de prestigieuze marathon van Londen en won die ook maar meteen. Niet door de ruim 42 kilometer in een gestaag tempo af te leggen. Nee, Hassan stopte onderweg zelfs even omdat ze kramp had. Daarna zette ze een spectaculaire eindsprint in, want dat was ze gewend van haar baanwedstrijden. Eenzelfde opzienbarende prestatie leverde de Engelse voetbalclub Wrexham United. Opgericht in 1864 was er jarenlang sprake van vergane glorie. Maar in 2023 keerde de club terug in de vierde klasse van het Engelse voetbal. Hoe ze dat deden? Door TikTok te strikken als hoofdsponsor. Door inmiddels gepensioneerde voetballers over te halen om bij de club te komen spelen. Deze ideeën kwamen van twee Hollywood acteurs die de club hadden gekocht.
Ervaring kan ballast zijn
Femke de Vries constateert dat ervaring lang niet altijd een pré is. Het kan belemmerend werken. Om die reden wilde de oprichter van Dyson het liefst mensen zonder ervaring. Die waren creatiever in het bedenken van nieuwe huishoudelijke apparaten. Mensen die al jaren bij een bedrijf werken kunnen heel nuttig zijn bij het nemen van besluiten. Het principe van ‘been there, done that’ speelt daarbij een belangrijke rol. Maar dit zijn ook vaak de mensen die gehecht zijn aan tradities en verworvenheden. We doen dit al jaren zo, het gaat goed, dus waarom moet het nu ineens anders? En daardoor blijven kansen om te vernieuwen onbenut, zo constateert De Vries.
De eigen bijdrage aan een beslissing
Als er een succesvol besluit wordt genomen dan is dat natuurlijk reden tot vreugde. We hebben op het juiste moment onze kans gegrepen, we hebben het goed gedaan. Maar als bij het nemen van besluiten de uitkomst minder gunstig is dan zijn we geneigd om de schuld daarvan niet bij onszelf te leggen. Dan ligt het aan het economische klimaat dat ineens omsloeg. Nu is het natuurlijk ook weer niet zo dat ervaring helemaal geen meerwaarde heeft. Nieuwkomers binnen het bedrijf aan hun lot overlaten zonder goede coaching door ervaren krachten pakt vaak ook niet goed uit. Het is dus zaak om de gulden middenweg te vinden. Het is daarbij van groot belang dat ervaren medewerkers bereid moeten zijn om open te staan voor nieuwe ideeën. Als ze dat niet doen, dan zullen de nieuwkomers snel afhaken. Het is belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan. Als het nemen van besluiten het resultaat is van een gezamenlijke conclusie, heb je veel gewonnen, aldus Femke de Vries.
Bron: Het Financieele Dagblad