Lege panden van Hudson’s Bay herindelen? Iedere laag een eigen bestemming

16 september 2019

Nog even en dan is Hudson ’s Bay verdwenen uit het Nederlandse straatbeeld. In vijftien steden komen enorme panden leeg te staan, hopend op een nieuwe bestemming. De aanblik van deze lege panden kan wel even duren. Na het vertrek van Hudson Bay’s zal er veel tijd en geld geïnvesteerd moeten worden om de enorme ruimtes een herbestemming te geven. Dat zal in elk geval geen warenhuis zijn. Die verdwijnen steeds vaker uit de Europese steden, enkele uitzonderingen als De Bijenkorf daargelaten.

Warenhuizen uit de gratie

Het begon zo mooi in 2016. Hudson Bay’s vestigde zich in vijftien Nederlandse steden en zou veel publiek trekken. Een welkome aanwinst na de verdwijning van V&D. Hudson Bay’s vestigde zich in enorme winkelpanden met een luxe uitstraling. De eigenaren hiervan telden miljoenen euro’s neer om de panden zo mooi mogelijk te verbouwen en renoveren. Zij zagen brood in de langlopende huurcontracten en exploitatiegaranties van de Canadese warenhuisketen. Inmiddels is gebleken dat de verwachte publieke belangstelling uitbleef. Grote warenhuizen zijn niet meer aantrekkelijk en online shoppen is populair geworden.

Van winkel tot wellness

Wat gaat er nu met de lege panden gebeuren, die Hudson’s Bay achterlaat? Volgens vastgoedexperts zijn ze te groot om alleen winkels in te plaatsen. Daarom heeft iedere laag een andere bestemming nodig. Bijvoorbeeld een supermarkt en winkels op de eerste lagen en verder naar boven woningen en kantoren. De laatste zorgen voor zekere inkomsten. Conceptontwikkelaars vinden dat het veel spannender kan. Zo zou er op de begane grond van het gebouw ruimte moeten komen voor evenementen en horeca. Verder naar boven kan er van het uitzicht worden genoten. Prima voor een wat luxere sportschool of wellnesscenter.

Lege panden van Hudson’s Bay herindelen Iedere laag een eigen bestemming

Opsplitsen en openbreken

Hoewel de bestemming van de panden nog niet duidelijk is, is de locatie gewild. Winkels aan de rand van het centrum kunnen hier een betere plek krijgen. Om de gebouwen geschikt te maken voor verschillende doelgroepen, zal er verbouwd moeten worden. Kantoren en woningen hebben meer licht nodig dan winkelruimtes. Daarom zullen de gebouwen veelal van binnenuit worden opengebroken. Zo ontstaat er een open binnenruimte met galerijen rondom. Gemeenten en vastgoedeigenaren zullen er alles aan moeten doen om langdurige leegstand te voorkomen.

Warenhuis met toekomstvisie

Hoewel steeds meer warenhuizen hun deuren moeten sluiten, maakt De Bijenkorf winst. Waarom lukt het daar wel? De Bijenkorf heeft op het juiste moment de juiste keuzes gemaakt. Zo werden er zes jaar geleden een groot aantal winkels gesloten. Daarnaast richt De Bijenkorf zich uitsluitend op het topsegment. Op de website wordt bovendien duidelijk aangegeven wat de service en evenementen per winkel zijn. Door deze sterke kanten te benadrukken, heeft De Bijenkorf nog steeds een sterke positie als traditioneel warenhuis. Iets wat Hudson’s Bay helaas niet gelukt is.

Bron: Het Financieele Dagblad