Inventieve oplossing voor het plaatsen van laadpalen
10 april 2023
Het stroomnet in Nederland is overbelast. Enerzijds worden Nederlanders aangemoedigd om een elektrische auto te kopen. Anderzijds is er een tekort aan laadpalen. Het bedrijf Bouwinvest komt nu met een creatieve oplossing. Zij plaatsen batterij-units waar de laadpalen op kunnen worden aangesloten. Zo wordt het stroomnetwerk niet extra belast. In 2022 werden al 10 van dergelijke units geplaatst.
300 locaties
Uiteindelijk wil Bouwinvest op deze manier 300 wooncomplexen voorzien van laadpalen. Eind 2023 moet het aantal batterij-units zijn opgelopen tot 63. De vastgoedinvesteerder wil ook op andere, minder urgente locaties, batterijsystemen plaatsen. Want ook al kan het netwerk daar nog wel worden uitgebreid, de kosten zijn hoog. Bovendien kan op deze manier voor de toekomst worden geïnvesteerd. De units worden geplaatst door iWell, een jong bedrijf dat sinds enige jaren dit soort ‘powercubes’ plaatst. Het vermogen bedraagt 30 Kilowattuur. Dat is genoeg om maximaal 6 auto’s op te laden. Of de unit dat aankan wordt misschien nog spannend. Bouwinvest wil de batterijen laden met duurzame stroom. Het is nog even afwachten of daarvan voldoende beschikbaar komt. Misschien moet er een gedragscode komen voor het maximaal aantal auto’s dat tegelijk aan de laadpalen kan.
Investeringen terugverdienen
Bouwinvest is een vastgoed investeringsbedrijf. Dat betekent dat zij zorgvuldig moeten omgaan met het inkopen en leveren van stoom voor de laadpalen. De stroom voor de batterij-units mag niet goedkoop worden ingekocht en vervolgens voor de hoofdprijs worden geleverd. De Belastingdienst staat een degelijke constructie niet toe. Daarom moet het bedrijf de investeringen terugverdienen door kostenbesparing. Zo hoeft er nu geen dure grootverbruikersaansluiting te worden betaald. De batterijen springen bij om piekbelasting op te vangen. Daardoor volstaat een kleinverbuikersaansluiting. Hiervoor krijgt Bouwinvest een vergoeding, die ook kan dienen ter compensatie van de investering. Piekbelasting treedt ook op door de installatie die in hoogbouwcomplexen de waterdruk op peil houdt. Daarnaast vraagt de liftinstallatie op piekmomenten veel stroom.
Brandveiligheid
Een punt van zorg is de brandveiligheid in parkeergarages. Het is bekend dat een brandende elektrische auto een groot probleem is. Daarom moeten de parkeerplaatsen met laadpaal dicht bij elkaar zijn en het liefst zo dicht mogelijk bij de ingang van de parkeergarage. Als dat niet kan moet er een ‘droge’ bluslijn aanwezig zijn. Ook hiervoor moet Bouwinvest dus investeringen doen. Naast het project met de laadpalen is de vastgoedinvesteerder ook bezig met andere maatregelen om zijn woningen te verduurzamen. Dit gebeurt met isolatie en het plaatsen van zonnepanelen en het van het gas halen van de huizen. Maar dit zijn aparte projecten die los staan van het plaatsen van de laadpalen.
Bron: Cobouw