Hoe houd je contact met collega’s tijdens het thuiswerken?
1 september 2020
Sinds de uitbraak van Covid-19 in maart 2020 is de norm om zo veel mogelijk thuis te werken. Sindsdien zit menig werknemer aan de keukentafel achter de laptop, sommigen hebben de luxe van een werkkamer aan huis. Maar dat thuiswerken heeft wel een nadeel, want we zien onze collega’s nog maar zelden, en contact met collega’s maakt voor velen een belangrijk deel uit van het sociale leven. Hoe kun je ondanks de huidige situatie dat praatje bij de koffieautomaat compenseren? Ben Tiggelaar, columnist van NRC Next, buigt zich over dit vraagstuk.
Sterke daling van de motivatie bij thuiswerkers
Het Amerikaanse bedrijf Qualtrics doet wereldwijd onderzoek naar de motivatie van medewerkers. Zij constateerden in april een sterke daling van de motivatie bij mensen die vanwege corona verplicht thuis werkten. Eenzaamheid en isolement speelden daarbij een rol, maar ook de angst om het werk te verliezen. Mensen hebben een sterke behoefte aan sociaal contact met collega’s. We willen graag zien dat ons werk gewaardeerd wordt en we vinden het belangrijk om samen problemen op te lossen. Zeker als thuiswerken geen keuze maar een verplichting is, werkt dat soms sterk demotiverend.
Een vast weekritme kan motiverend werken
Ben Tiggelaar stelt voor om het contact met collega’s levend te houden door een vast weekritme aan te houden. Op maandag organiseert de leidinggevende een online meeting waarin wordt besproken wat er deze week qua werk op het programma staat. Welke uitdagingen liggen er, hoe gaan we het doen en hoe kunnen we elkaar helpen? Van dinsdag tot en met donderdag heeft de teamleider individueel contact met alle medewerkers om te bespreken of er knelpunten zijn die opgelost moeten worden, maar ook om eventueel privézaken te bespreken. Op vrijdag is er weer een team meeting waarin de afgelopen week wordt doorgenomen.
Wat ging er goed en wat niet? Wat staat ons volgende week te wachten? Wat gaan we dit weekend doen? Op deze manier kun je de motivatie van je medewerkers op peil houden. Deze aanpak, overgenomen van onderzoekers van Qualtrics, werkt volgens Tiggelaar beter dan dat er een lange lijst van regels wordt opgesteld om medewerkers ‘in het gareel te houden’ omdat de chef niet meerdere keren per dag langs het bureau kan lopen om te controleren of er wel hard genoeg wordt gewerkt.
Bron: NRC Next