Bouwen buiten de stad heeft niet alleen nadelen

31 januari 2023

Nederland moet er als het aan minister De Jonge van Volkshuisvesting ligt, tot 2030 minstens 900.000 huizen bij krijgen. Die worden vooral gebouwd in bestaand stedelijk gebied. Want bouwen buiten de stad is duur. Want er moeten niet alleen huizen worden gebouwd, maar ook compleet nieuwe infrastructuur worden aangelegd. Maar toch heeft ook bouwen in bestaand gebied nadelen. Daar is de ruimte namelijk beperkt. Grote vrachtwagens kunnen niet op de bouwplaats komen en er moet rekening worden gehouden met omwonenden als het gaat om bijvoorbeeld geluidsoverlast.

Weesp krijgt een nieuwe woonwijk

Weesp hoort sinds 2022 bij de gemeente Amsterdam. Er wordt in de voormalige zelfstandige gemeente hard gewerkt aan een compleet nieuwe woonwijk. De eerste huizen zijn al klaar, van andere projecten ligt alleen de fundering en weer andere zijn in aanbouw. Ook dit is een project in het kader van ‘bouwen buiten de stad’. De wijk ligt dichtbij snelweg A1. Dat betekent dat ook de stratenmakers nog flink aan de slag moeten net zoals de bedrijven die zorgen voor riolering, drinkwaterleidingen en stroomvoorziening. De bouwkosten beperken is belangrijk. Minister De Jonge wil dat zo’n 40% van de nieuwe woningen valt in de categorie ‘betaalbaar’. Dat wil zeggen huurhuizen met een middenhuur tot ongeveer 1100 euro en goedkope koopwoningen.

Bouwen buiten de stad heeft niet alleen nadelen

Vooral woningen in het duurdere segment

De nieuwe wijk in Weesp wordt vooral gebouwd voor mensen met een hoger inkomen. Slechts 150 van de bijna 1.300 woningen die er komen vallen in de categorie sociale huur. Van alle koopwoningen worden er 275 gebouwd in het betaalbare segment dat minister De Jonge graag ziet. Het voormalige gemeentebestuur van Weesp, dat aftrad bij de herindeling met Amsterdam, heeft hiertoe besloten.

Nationale Omgevingsvisie

De plannen voor bouwen buiten de stad staan deels vastgelegd in de Nationale Omgevingsvisie die het kabinet heeft gepresenteerd. Bouwen buiten de bestaande stadskern mag alleen als is aangetoond dat er binnen de stadsgrenzen geen ruimte is. Het is wel duidelijk dat niet alle 900.000 huizen die De Jonge wil laten bouwen, binnen de stedelijke bebouwing kunnen worden gerealiseerd. De verwachting is dat gemiddeld 65% van de nieuwbouw binnen de steden kan. In de Randstad ligt dat percentage hoger omdat er nu eenmaal al meer stedelijke bebouwing is.

Bron: NRC