70.000 sensoren op Schiphol

26 augustus 2021

Als je voor een vliegreis naar de luchthaven gaat dan kan het een hele toer zijn om daar snel je weg te vinden. Met handige apps kan dat een stuk makkelijker. Dit gaat echter wel enigszins ten koste van de privacy van de gebruikers, want deze apps verzamelen behoorlijk wat data. Door bijvoorbeeld de app M2Mobi te gebruiken kun je snel je weg vinden op de grootste luchthavens ter wereld zoals die van Hong Kong en Dubai, maar ook Schiphol. Je kunt de app gebruiken om snel op de luchthaven te komen, een parkeerplek te vinden en vervolgens in de vertrekhal snel je weg te vinden. Waar is de incheckbalie, waar is de gate? Het zijn allemaal zaken waar je snel mee geholpen wordt. Vliegvelden gebruiken zogenaamde Geografische Informatie Systemen (GIS). Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld monitoren hoe druk het is op de luchthaven en waar opstoppingen dreigen te ontstaan. Zo kan er tijdig worden ingegrepen.

70.000 sensoren op Schiphol

Op Schiphol wordt steeds meer gebruik gemaakt van sensoren. Ze zitten bijvoorbeeld in automaten, bij toiletgroepen en in schoonmaakmachines en rolstoelen. Op die manier kan niet alleen drukte worden gedetecteerd. Degene die de data uitleest krijgt ook een seintje als een drankenautomaat een storing heeft of moet worden bijgevuld. Door de signalen van mobiele telefoons op te vangen via bluetooth, een functie die iedere moderne smartphone heeft, kan er direct gestuurd worden op drukte en kan er bij een calamiteit snel worden ingegrepen. Locatiemarketing wordt steeds belangrijker. Ook commercieel kan dit veel voordeel opleveren. Wanneer je op de luchthaven loopt en je krijgt een aanbieding voor je favoriete kleding terwijl je net op dat moment langs de winkel loopt die dat verkoopt, is de kans groot dat je erdoor getriggerd wordt.

Met behulp van slimme apps wordt het ons makkelijk gemaakt, maar wel ten koste van privacy

Risico voor de privacy

Allemaal leuk en aardig, al die handige apps, maar ze vormen wel een risico voor de privacy. Lang niet iedereen is ervan gediend dat commerciële bedrijven weten waar ze op dat moment zijn en waar ze wellicht behoefte aan hebben. Daarom wordt er steeds vaker op een slimme maar verantwoorde manier gebruik gemaakt van data. Veel informatie wordt geanonimiseerd zodat alleen basisgegevens worden gebruikt zoals ‘hoeveel mensen lopen er nu in vertrekhal 2 op Schiphol’ maar niet wie die mensen zijn. Ook gebeurt het steeds vaker dat gebruikers bepaalde tracking informatie die een app verzamelt en gebruikt kunnen uitschakelen. Zo wordt een al te grote inbreuk op de privacy voorkomen.

Bron: Het Financieele Dagblad