Waarom worden medewerkers ziek van kantoortuinen?

9 maart 2020

Uit onderzoek blijkt dat kantoortuinen een negatief effect kunnen hebben op de mensen die er werken. Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en slapeloosheid leiden uiteindelijk tot ziekteverzuim en soms zelfs tot een burn-out met langdurige uitval tot gevolg. Harold Coenders, expert werkplekinnovatie, zet wel zijn vraagtekens bij deze wat ongenuanceerde conclusie. Een kantoortuin hoeft geen ongezonde werkplek te zijn. Alles valt of staat met het ontwerp en de inrichting van de kantoortuin.

De oplossing: Terug naar de aparte werkkamers?

Volgens Coenders is het ook geen oplossing om alle wandjes er weer in te zetten en iedereen een eigen werkkamer te geven of hooguit een kamer met 2 of 3 collega’s. Dat belemmert namelijk onderling overleg, samenwerking en teamverband binnen een organisatie. Dit belemmert innovatie en daarmee ook de ontwikkeling van individuele medewerkers.

Waarom worden medewerkers ziek van kantoortuinen

De goed ontworpen kantoortuin is een hofje

Alles valt of staat met het ontwerp van de kantoortuinen. Een kantoortuin moet geen willekeurig ingerichte werkvloer met hier en daar werkplekken waar niet over nagedacht is. Zo’n werkomgeving waar medewerkers als ze ’s morgens binnenkomen moeten rennen met hun persoonlijke spullen om de beste plek voor die dag te bemachtigen. Als je de pech hebt dat jij eerst de kinderen naar de opvang moet brengen leg je het af tegen die kinderloze collega die iedere morgen al om kwart over zeven als eerste achter een bureau schuift.

Een medewerker moet de werkplek kunnen kiezen waar hij prettig kan werken. De ene keer is dat een plek waar hij via korte lijnen kan overleggen met collega’s, de andere keer een ‘stilteplek’ waar hij geconcentreerd kan werken. Een hofje dus, met een gezamenlijke ‘binnentuin’ en aparte werkplekken. Op deze manier ingerichte kantoortuinen hebben wel degelijk toekomst volgens Coenders.

Bron: Het Financieele Dagblad