Is het plafond in zicht van de prijzen van koopwoningen?

18 april 2019

Er komt eindelijk een eind aan de alsmaar stijgende prijzen van koopwoningen. Althans, er zijn subtiele aanwijzingen dat de enorme prijsstijgingen wat lijken af te vlakken. In het eerste kwartaal van 2019 was de prijs van een koophuis gemiddeld 5.000 euro lager dan in het laatste kwartaal van 2018. Dat is natuurlijk niet spectaculair. En het kan ook deels toeval zijn. Zijn er in die periode meer goedkope huizen verkocht en minder vrijstaande? Waar zijn de huizen verkocht? In dure regio’s als Haarlem en Amsterdam zijn de huizenprijzen nog steeds op de huizenmarkt daalt.

Feit is dat het vertrouwen in de huizenmarkt aan het afbrokkelen is. Omdat een huis kopen vandaag de dag een nogal frustrerende bezigheid is, haken veel potentiële kopers af. Ze staken hun zoektocht omdat het toch niet lukt iets te vinden dat bevalt en binnen hun budget past. Daarnaast is er negatief sentiment over de handelsoorlog met China, de Brexit en andere ontwikkelingen die de groei van de economie in Nederland een halt toe kunnen roepen. Mensen spelen liever op safe en nemen geen grote financiële risico’s meer. Ook de Vereniging Eigen Huis constateert dat het vertrouwen inde woningmarkt stagneert. Voor het eerst sinds 2014 is de meerderheid van de ondervraagden hierover ‘neutraal’ in plaats van ‘positief’.

De verkooptijd van een woning stijgt weer

Nog steeds staan huizen niet heel lang te koop. Maar de tijd dat een huis te koop staat is wel licht gestegen, van gemiddeld 38 dagen naar 45 dagen. Maar dat neemt niet weg dat een jaar geleden een woning nog altijd ruim een week langer te koop stond dan op dit moment. Het aantal transacties is wel gedaald, wat impliceert dat een deel van de potentiële kopers zich van de woningmarkt terugtrekt, wellicht in afwachting van een verdere bekoeling. Zelfs in Amsterdam waren de prijzen van koopwoningen licht gedaald. Je betaalt nu in de hoofdstad gemiddeld 434.000 voor een woning. In de zomer van 2018 was dat nog 475.000 euro.
Bron: NRC Next

Delen op LinkedIn