Hoe word je een empathisch leidinggevende voor je medewerkers?

12 mei 2021

Het lijkt weer zo’n cultuur hype: empathisch leidinggeven. Je medewerkers benaderen met respect, leidinggeven met een glimlach, het zijn gevleugelde uitspraken die regelmatig voorbij komen. Onder andere Bob Iger, voormalig topman bij Disney, stipt het aan in zijn biografie. Maar hoe doe je dat: empathisch leidinggeven? Veel chefs zijn zoekende naar een goede manier om met hun ondergeschikten om te gaan.

Meer motivatie, betere resultaten en minder verzuim

Empathisch leidinggeven zorgt er niet alleen voor dat medewerkers gesteld zijn op hun leidinggevende. Het heeft aantoonbaar positieve effecten. In zijn boek ‘The War for Kindness’ gaat onderzoeker aan de Stanford University Jamil Zaki hier op in. Als een leidinggevende zijn taak goed en serieus oppakt dan leidt dit tot gemotiveerde medewerkers die zich minder vaak ziek melden en die betere prestaties leveren. Empathie is gebaseerd op drie belangrijke pijlers:

  1. Cognitieve empathie
  2. Emotionele empathie
  3. Empathische zorg

Empathische eigenschappen zijn grotendeels aangeboren. Daarom is niet iedereen geschikt als leidinggevende. Maar deels kun je de gewenste eigenschappen wel aanleren, aldus deskundigen.

Hoe word je een empathisch leidinggevende voor je medewerkers

Empathie is juist nu belangrijk

Uit onderzoek blijkt dat de empathie van leidinggevenden de afgelopen decennia is afgenomen. Er moet gepresteerd worden, iedereen staat onder druk, en dat gaat ten koste van empathisch leidinggeven. Daar komt bij dat persoonlijk contact onder druk staat, zeker sinds de uitbraak van corona in 2020. Daarom pleit Zaki er in zijn boek voor om hierin te investeren. Het is bij het onderhouden van contact vooral belangrijk om 1-op-1 gesprekken te plannen. Juist door persoonlijk contact kan een leidinggevende leren om zich meer in te leven in de persoonlijke situatie van een medewerker, in plaats van deze te stereotyperen tot een afdeling waar het wel of niet goed gaat.

Investeren in empathie loont de moeite

Leidinggevenden hebben de neiging om te roepen dat ze geen tijd hebben voor social talks met hun personeel. Er moet gewerkt worden, er moet omzet worden gemaakt. Maar Zaki wijst er op dat investeren in empathisch leidinggeven veel oplevert. Het zorgt ook bij de leidinggevende uiteindelijk voor minder stress. En omdat de prestaties er positief door worden beïnvloed is het zeker de moeite waard om hier als leidinggevende in te investeren.

Bron: NRC Next