Deloitte gaat helemaal voor de flexplek. Is dat de toekomst voor alle kantoren?
13 mei 2019
Steeds meer kantoren gaan ertoe over om nog vrijwel uitsluitend flexplekken in te richten. Zodra je op kantoor komt kies je een bureau waar je die dag zult werken en morgen zit je misschien weer ergens anders. Het heeft zeker voordelen, maar niet iedereen is enthousiast over de flexplek. Want nadelen zijn er absoluut ook.
Het innovatieve kantoor van Deloitte
Accountants- en consultancybedrijf Deloitte heeft aan de Amsterdamse Zuidas 1 van de meest innovatieve kantoren van nu laten neerzetten. De medewerkers regelen alles met een app. Vooraf kunnen ze zien of er nog een parkeerplaats vrij is, waar een vrij bureau is en het klimaat op die werkplek kan met de app worden geregeld. Duurzaamheid speelt in dit kantoor een belangrijke rol. Uiteraard liggen er zonnepanelen op het dak en op de zuidelijke muur en de verwarmingsinstallatie is hypermodern en bevindt zich 130 meter onder de grond. De liften slaan energie op als ze afremmen. Overal is over nagedacht. Het gebouw heeft daarnaast zoveel glas dat er vrijwel uitsluitend gebruik wordt gemaakt van natuurlijke lichtinval.
1100 werkplekken voor 3600 medewerkers
Het kantoor van Deloitte is berekend op zo’n 1100 medewerkers die er tegelijk kunnen werken. Aangezien er bij het bedrijf zo’n 3600 mensen op de loonlijst staan, betekent dat dat er voor lang niet iedereen een werkplek is. Laat staan dat je een vaste werkplek hebt. Veel personeel van Deloitte werkt op locatie. Daarnaast zijn er uiteraard ook parttime functies.
De enige medewerkers die een vaste werkplek hebben zijn de secretaresses, die immers vrijwel uitsluitend op kantoor zitten en gemakkelijk moeten zijn te vinden door hun managers. Volgens onderzoeker Edwin Buitelaar spelen er wel tegengestelde belangen. Enerzijds kunnen mensen door voortschrijdende technologie steeds flexibeler werken. Plaats en tijd is van minder groot belang. Maar daar staat tegenover dat vooral hoog opgeleide medewerkers meer ruimte nodig blijken te hebben.
Een flexplek werkt niet altijd
Het is volgens onderzoekers niet verstandig om klakkeloos over te stappen op een systeem van flexplekken voor iedereen. Het werkt lang niet altijd efficiënt. Grote kantoortuinen waar iedereen met verschillende dingen bezig is kunnen leiden tot concentratieproblemen. Daarom zijn er in het kantoor van Deloitte ook “belcellen” geplaatst. Hier kan een medewerker rustig een telefoongesprek voeren of juist in stilte geconcentreerd werken.
Aan de TU Eindhoven wordt onderzoek gedaan naar het kantoor van de toekomst. Uit de bevindingen blijkt dat veel medewerkers een kantoor met flexplekken helemaal niet prettig vinden. Desondanks is het een trend die nog steeds aan populariteit wint. Bij een bedrijf als Deloitte is een kantoor met flexplekken ene prima oplossing. Veel medewerkers zijn maar weinig op kantoor omdat ze bij klanten zijn of overleg voeren elders in het land of in het buitenland.
Meer flexibiliteit biedt kansen
Een flexibel kantoor zoals dat van Deloitte in Amsterdam biedt volop kansen. Wil je een traditionele werkplek dan kan dat. Of wil je de hele dag in de koffiecorner zitten om daar te werken dan is dat ook mogelijk. Wil je zittend vergaderen of toch liever staand? Beide mogelijkheden zijn aanwezig. Thuis werken, op kantoor werken of desnoods bij de Starbucks, het kan allemaal. Flexibiliteit biedt zeker kansen. Bij Deloitte zijn ze daar tot op de dag van vandaag mee bezig. Het kantoor kom nooit helemaal af, want er wordt voortdurend ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen en trends. Het uiteindelijke doel is om alle medewerkers een prettige werkomgeving te kunnen bieden die de productiviteit vergroot zonder ten koste te gaan van het welzijn en het werkplezier.
Bron: Financieele Dagblad