De positieve oplossing voor negatief gedrag

27 september 2018

Het komt nogal eens voor dat je collega of baas zich vervelend gedraagt. Er wordt bijvoorbeeld geroddeld, gescholden of er is op een andere manier een slechte sfeer. Onze eerste reactie is vaak boosheid of irritatie. En wanneer we de persoon erop aan willen spreken, laten we dit ook vaak zien. Maar is dit eigenlijk wel een goede aanpak?

Marshall Rosenberg, een Amerikaanse psycholoog uit de jaren zestig, had een heel andere aanpak. Hij heeft een gesprekstechniek ontwikkeld waarbij je je vooral richt op het positieve. Hij noemde deze techniek ‘geweldloze communicatie’. We beoordelen mensen namelijk vaak negatief, waardoor we, wanneer we dit blijven doen, steeds meer afstand creëren tussen hen en ons. Dit vergroot de kans op geweld. Door positief te communiceren, wordt deze kans juist verkleind.

Een positief gesprek

Rosenbergs idee was om een positief gesprek te voeren met de persoon die zich anders gedraagt dan je zou willen. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Je zult met een positieve suggestie moeten komen, in plaats van met een negatieve beoordeling. Zeg bijvoorbeeld: ‘ik wil graag dat je vriendelijk tegen me praat’ in plaats van ‘ik wil niet dat je tegen me schreeuwt’. Hiermee geef je het gesprek een heel andere toon. Dat betekent echter niet dat het gemakkelijk is om te doen.

Het beste voorbeeld van geweldloze communicatie

Hoe werkt geweldloze communicatie in de praktijk? We hebben een mooi voorbeeld: Scott Poynton, een Australische natuuractivist, zou een deal sluiten met Kuok Khoon Hong, die bossen kapte om palmolie te verbouwen. De deal hield in dat Kuok zou stoppen met de houtkap. Hij was akkoord, maar trok zich later toch terug uit de deal. Poynton reageerde niet boos, maar stuurde hem een tekening en een gedicht waarbij hij schreef: ‘ik geloof dat er een engel in je hart is, die klaar is voor verandering’. Dit had als gevolg dat Kuok toch akkoord ging met de deal.

Bron: NRC

Delen op LinkedIn