Bedrijfscultuur is belangrijk, juist in coronatijd
19 januari 2021
Ben Tiggelaar gaat in zijn wekelijkse column in NRC Next in op de bedrijfscultuur in coronatijd. Juist nu veel medewerkers volledig of vrijwel volledig thuiswerken is het voor managers lastig om de bedrijfscultuur levend te houden. Juist de cultuur binnen een bedrijf is belangrijk om zowel medewerkers als klanten aan het bedrijf te binden. De cultuur bepaalt voor een groot deel de mening die mensen over het bedrijf vormen. Daarom is het belangrijk om normen en waarden die voor een bedrijf belangrijk zijn, juist nu onder de aandacht van het personeel te brengen.
Zorg dat het bedrijf herkenbaar blijft
Ben Tiggelaar legt in zijn column in NRC Next uit dat het belangrijk is om de bedrijfscultuur ook te handhaven als het personeel thuiswerkt. De omgang met klanten moet herkenbaar zijn. Worden die met ‘u’ aangesproken, dan doe je dat als medewerker ook als je thuis aan het werk bent, of je nu een e-mail stuurt, een telefoongesprek voert of een Zoom meeting hebt met een klant. Geldt op kantoor een bepaalde kleding policy, dan houd je je daar ook aan tijdens videomeetings. Dat je in je joggingbroek en T-shirt aan het werk bent als je geen contact met klanten hebt die dag kan natuurlijk, maar zodra je collega’s of klanten virtueel ontmoet dan gedraag je je alsof je op kantoor zit.
Bij veel bedrijven is de praktijk anders dan de werkelijkheid
Los van de situatie tijdens corona is dat wat bedrijven willen uitstralen als hun bedrijfscultuur vaak iets anders dan hoe de medewerkers dit persoonlijk ervaren. In het jaarverslag komen termen als ‘innovatief’, ‘integer’, ‘klantgericht’ en ‘respectvol’ maar al te vaak naar voren. Maar als er wordt gevraagd aan medewerkers naar de bedrijfscultuur in coronatijd dan ervaren zij dat vaak toch anders. Er zijn maar weinig bedrijven die op dit punt goed scoren. Juist nu het werk vanwege corona ineens op een geheel nieuwe manier moet worden ingevuld, is het volgens Tiggelaar het juiste moment om de gewenste bedrijfscultuur goed onder de aandacht te brengen. Dat begint volgens hem al met het regelmatig, liefst meerdere keren per week, plannen van contactmomenten tussen manager en medewerker. Alleen zo wordt de band met het bedrijf versterkt en zullen de medewerkers nog meer gemotiveerd zijn om de gewenste bedrijfscultuur uit te dragen.
Bron: NRC Next