Tips om polarisatie op de werkvloer te voorkomen

19 september 2022

Ben Tiggelaar schrijft columns voor NRC. In een recente bijdrage gaat hij in op het begrijp ‘polarisatie op de werkvloer’ en hoe je hier als management goed mee omgaat. Het wij-zij denken kan overal over gaan, het klimaat, stikstof, corona en andere hete hangijzers. Het kan leiden tot felle discussies en misschien uiteindelijk zelfs tot een onwerkbare situatie.

Waar draait polarisatie om?

Volgens filosoof Bart Brandsma draait het niet in hoofdzaak om inhoudelijke meningsverschillen. Er is vrijwel altijd sprake van ‘bij een groep willen horen’. Het groepsdenken zit nu eenmaal bij veel mensen ingebakken. Dit komt voor bij discussies over maatschappelijke thema’s, maar ook binnen bedrijven. Als er een reorganisatie moet worden uitgevoerd dan is er een groep die ‘voor’ is en een groep die de hakken in het zand zet. Beide hebben ze naar hun idee goede argumenten. Als leidinggevende is het belangrijk om geen partij te kiezen maar goed te luisteren naar de argumenten van beide partijen.

Ben Tiggelaar geeft tips om polarisatie op de werkvloer te voorkomen

Leg de nadruk op overeenkomsten

Het is als manager zaak om te zoeken naar een verbindende factor als er polarisatie op de werkvloer dreigt te ontstaan. Ben Tiggelaar geeft als voorbeeld voormalig president van de Verenigde Staten Barack Obama. In zijn State of the Union in 2004 sprak hij de legendarische woorden ‘There is not a black America and a white America and Latino America and Asian America; there’s the United States of America’. Door met elkaar te praten maar vooral door goed te luisteren naar de argumenten van de ander kan verdere escalatie worden voorkomen.

Escalatie voorkomen

Een discussie kan altijd escaleren en dat wil je niet. Als manager kun je, als je polarisatie op de werkvloer wilt voorkomen, gesprekstechnieken toepassen als ‘geweldloze communicatie’ of ‘deep democracy’. Het is ook belangrijk om te werken aan de onderlinge verstandhouding. Mensen op sociale media als Twitter en Facebook hebben geen onderlinge relatie met elkaar. Daarom is er ook geen begrip voor elkaars standpunten en kan er om het minste geringste een discussie ontstaan die volledig uit de hand loopt. Dit wil je op de werkvloer natuurlijk voorkomen en daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat partijen die tegenover elkaar staan elkaar toch weer kunnen vinden. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat ze het alsnog eens worden. Agree to disagree is ook een optie.

Bron: NRC