Onderaannemers in de clinch over bouw van de A-pier op luchthaven Schiphol

12 juli 2022

Er is grote onrust ontstaan onder de onderaannemers die betrokken zijn bij de bouw van de A-pier op Schiphol. Hoofdaannemer Ballast Nedam-TAV en de opdrachtgever zijn inmiddels niet meer on speaking terms. De kleine onderaannemers hebben nog tientallen miljoenen tegoed voor het project maar vrezen dat zij hun geld niet meer zullen krijgen.

Rechtszaken vanwege achterstallige betalingen

Cobouw sprak met een aantal onderaannemers. Een aantal rechtszaken is inmiddels geweest. Eind 2021 werd het contract verbroken tussen de hoofdaannemer en Schiphol. De onderaannemers hoopten dat Schiphol hun openstaande facturen zou voldoen, maar dat gebeurde tot op heden niet. Hoewel Schiphol officieel nog steeds naar een oplossing zoekt met Ballast Nedam-TAV hebben veel van de onderaannemers er geen vertrouwen meer in en stappen ze daarom naar de rechter. Dit gebeurt wel met de nodige aarzeling, want in de toekomst geen opdrachten meer krijgen van Schiphol is voor velen ook een aderlating. Nijburg Klimaattechniek uit Groningen stapte wel naar de rechter. Het bedrijf eist betaling van 1 miljoen euro van de oorspronkelijke aanneemsom van 3,3 miljoen euro.

Heijmans Bouw bemiddelt

Bouwer Heijmans is inmiddels bezig om ‘de scherven bij elkaar te vegen’. Het bedrijf probeert de onderaannemers te bewegen de A-pier op Schiphol in ieder geval gedeeltelijk af te bouwen. Dan kan de luchthaven de afronding eind 2022 opnieuw aanbesteden. Onder andere Nijburg ging deels akkoord, mede omdat het bedrijf dan weer bij de op Schiphol achtergelaten materialen kon. De claim werd flink verlaagd, maar de rechtszaak ging wel door. De uitkomst was niet zoal gehoopt voor Nijburg. De rechter oordeelde dat er meer onderzoek nodig is omdat niet duidelijk is of Nijburg wel al het werk heeft verricht waarvoor facturen zijn gestuurd.

Onderaannemers in de clinch met Ballast Nedam-TAV over bouw van de A-pier op luchthaven Schiphol

Back-to-back constructie

Vanwege de ingewikkelde constructie met een hoofdaannemer, tussenaannemers en onderaannemers leidde tot forse vertraging in de betaling van facturen. Er was sprake van een ‘handtekeningen- en stempelcultuur’ die ook nog eens vaak forse vertraging opliep omdat benodigde inspecties niet werden uitgevoerd. Het toezicht op het project wekte ook veel ergernis. Vrachtwagens met hun lading werden aan de poort tegengehouden om onduidelijke redenen, ook als het om bederfelijke waar ging in betonmixers. Nachtelijk geplande hijsoperaties werden gecanceld op het moment dat het benodigde personeel al ter plaatse was.

Vermoedens van oplichting

Uit het rechtbankverslag van de zaak van Nijburg blijkt dat er ‘vermoedens van fraude’ zijn vanuit Schiphol aan het adres van Ballast Nedam-TAV. En dat de luchthaven daarom niets meer wil betalen voor de bouw van de A-pier. Ballast Nedam ontkent fraude en spreekt van stemmingmakerij. Het weerwoord vanuit het bedrijf is niet in het vonnis opgenomen, een kwalijke zaak volgens BN. Het is voor veel onderaannemers te hopen dat er snel een oplossing komt, omdat zij door het uitblijven van betalingen in grote problemen komen.

Bron: Cobouw