Lopen we straks risico op coronabesmetting via de airco in vliegtuig en trein?

27 mei 2020

Als er op termijn weer meer gereisd gaat worden, wordt het spannend of het aantal coronabesmettingen weer zal toenemen. Een besmetting via de airco in het vliegtuig of de trein lijkt aannemelijk. Een airconditioning pompt immers de lucht rond in een treincoupé of in de cabine van het vliegtuig. Onderzoek toont aan dat een airco in een gesloten ruimte wel degelijk risico’s geeft op verspreiding van het Covid-19 virus. Kunnen we dan straks wel veilig reizen?

Geavanceerde luchtcirculatie in vliegtuigen

In een vliegtuig kan er natuurlijk geen raam open voor frisse lucht. Ook zal er geen verse lucht binnenstromen tijdens een tussenstop. Maar in vliegtuigen werkt de airconditioning om te beginnen per rij, en dus niet door de gehele cabine. Daarnaast worden er in aircosystemen in vliegtuigen speciale filters gebruikt. Deze zogenaamde hepafilters houden alles tegen vanaf 0,3 micrometer. Het coronavirus zelf is weliswaar kleiner dan dat, maar de druppeltjes waarin het eventueel meereist niet. De kans op een besmetting in het vliegtuig lijkt daarmee klein.

Lopen we straks risico op coronabesmetting via de airco in vliegtuig en trein

Ben je veilig in de trein?

In de trein zijn vanaf 1 juni mondkapjes verplicht. Deze zullen weliswaar niet heel veel soelaas bieden, medische mondkapjes zijn niet de bedoeling, hoewel het ook weer niet zo is dat je een boete krijgt als je een medisch mondkapje draagt. De ventilatiesystemen in treinen zijn een stuk minder geavanceerd dan in vliegtuigen. Ook kunnen in de hedendaagse treinen de ramen niet open. NS verklaart desgevraagd dat airconditioning in treinen weliswaar filters heeft, maar die houden vooral pollen tegen. Daarnaast is het natuurlijk zo dat er frisse lucht binnenkomt als de treinen hun stops op stations maken.

Bron: Het Financieele Dagblad