Lelystad als logistieke outsider met XXL-potentie

11 augustus 2025

Distributiecentra in Lelystad groeien tegen de stroom in

Heeft Nederland Distributieland wel toekomst op de lange termijnLelystad staat misschien niet op de klassieke logistieke as van Nederland, maar volgens meerdere experts is dat eerder een voordeel dan een gemis. Terwijl de rest van het land worstelt met ruimtegebrek, stroomcapaciteit en torenhoge grondprijzen, ligt hier nog ruimte om groot te denken. Heel groot zelfs: XXL-distributiecentra tot wel 160.000 m2.

De lichte stijging van de leegstand in logistiek vastgoed maakt sommige partijen huiverig. Toch vinden koplopers als CBRE en DHG juist hier kansen. Niet ondanks, maar dankzij het feit dat grote eindgebruikers als Inditex en Bestseller al zelf investeren in deze regio. En als de eindgebruiker zelf kiest, zegt dat vaak meer dan welke prognose ook.

Werkcomfort als onderscheidende factor in logistiek vastgoed

Volgens Jim Orsel van CBRE is Lelystad aantrekkelijk door moderne gebouwen met veel daglicht, stabiele klimaatomstandigheden en mogelijkheden tot automatisering. Dat maakt het niet alleen een fijne werkplek, maar ook een concurrentieel voordeel in de strijd om personeel.

De recente ontwikkelingen in Lelystad zijn dan ook geen toeval. Bedrijven bouwen hier bewust vooruitlopend op de verwachte vraag. Speculatief? Zeker. Maar niet zonder vertrouwen. Er wordt namelijk al gesproken met huurders nog vóór de fundering is gelegd.

Locatie, locatie… maar ook perspectief

In de logistiek blijft bereikbaarheid het sleutelwoord. Toch stelt Orsel terecht dat je niet alle hotspots over één kam kunt scheren. Schiphol richt zich op hoogwaardige, kleine zendingen. Venlo verwerkt bulkgoederen. Lelystad vult in dat landschap een nieuw gat: een plek voor internationale distributie richting Duitsland en daarbuiten, maar dan met ruimte én schaal.

Voor partijen die zich richten op pan-Europese distributie, biedt Lelystad voldoende verbindingen. De nabijheid van de containerterminal, de mogelijke opening van het vliegveld voor passagiers en vracht én de ligging nabij Amsterdam maken het tot een interessante strategische optie.

De laatste XXL-locaties van Nederland

Voor ontwikkelaars als DHG is Lelystad zelfs een van de weinige overgebleven plekken waar nog ruimte is voor écht grootschalige logistieke projecten. In andere delen van Nederland is de koek nagenoeg op. In Waalwijk, Tiel en Tilburg wordt het krap. En in Limburg? Daar zijn de opties praktisch verdwenen.

Volgens Richard Elich van DHG is dit precies waarom zij hier op risico bouwen. Grote internationale spelers, zoals Amerikaanse of Chinese bedrijven, hebben nu eenmaal oppervlaktes van 100.000 m2 of meer nodig. En die vind je bijna nergens meer, behalve hier.

Niet iedereen stapt al in

Toch blijft er enige terughoudendheid. Bridge Industrial, bijvoorbeeld, richt zich liever op gebieden met een structureel tekort aan logistieke ruimte. Lelystad is volgens hen nog te competitief, wat druk kan zetten op huurprijzen. Ook de complexiteit rondom vergunningen en netcapaciteit is iets waar investeerders scherp op letten.

Desondanks erkent ook Bridge dat Lelystad iets bijzonders in handen heeft. Grootschalige kavels, multimodale bereikbaarheid én een toenemende naamsbekendheid dankzij gevestigde namen als Bol.com en Jysk. En als het vliegveld daadwerkelijk open zou gaan voor vrachtvervoer, verandert het speelveld definitief.

Van onbekende regio naar logistieke kanshebber

Lelystad heeft misschien nog niet de reputatie van Venlo of Tilburg, maar het potentieel is overduidelijk. En naarmate meer grote namen zich vestigen, volgt de rest vanzelf. Zoals Van Driel van DHG het stelt: “Zodra de grote spelers er zijn, durven de kleintjes ook.”

De vraag is dus niet óf Lelystad zich ontwikkelt tot logistieke hotspot, maar wanneer. En met de snelheid waarmee speculatieve bouwprojecten zich nu al vullen, lijkt dat moment sneller te komen dan menigeen dacht.

Bron: cobouw.nl