Snelle tram maakt weg vrij voor woningbouw in Rijnenburg

7 juli 2025

Ontwikkelaars investeren fors in ov-ontsluiting Utrecht

Een snelle tramverbinding tussen Utrecht Centraal en de toekomstige wijk Rijnenburg moet de ontwikkeling van tienduizenden woningen mogelijk maken. Ontwikkelaars trekken samen met enkele woningcorporaties de portemonnee: een toezegging van €200 miljoen ligt op tafel om het doortrekken van de zogenoemde Merwedelijn te bekostigen.

Volgens initiatiefnemers BPD en AM, samen met onder meer Ballast Nedam Development en Bouwfonds Gebiedsontwikkeling, is deze bijdrage essentieel om het nieuwe stadsdeel goed bereikbaar te maken. Zonder hoogwaardig openbaar vervoer zou de wijk onbereikbaar worden, en daarmee ongeschikt voor grootschalige woningbouw. Autowegen in de regio kunnen het verwachte extra verkeer simpelweg niet aan.

Primeur in ov-financiering door vastgoedsector

De gezamenlijke investering markeert een unieke stap: het is de eerste keer dat publieke én private partijen samen investeren in een snelle tramlijn in Nederland. Een opvallende ontwikkeling binnen de gebiedsontwikkeling, waarbij ook woningcorporaties uit Utrecht zijn aangesloten.

De volledige verbinding tussen Utrecht CS, Groot Merwede, Nieuwegein en uiteindelijk Rijnenburg gaat naar schatting €2,4 miljard kosten. Daarvan wordt €1,2 miljard gedekt door het Rijk en de regio. De €200 miljoen die nu door het consortium is toegezegd, is specifiek bedoeld voor het laatste, ontbrekende stuk naar Rijnenburg. Het resterende bedrag moet alsnog van het Rijk komen.

Grootschalige woningbouw vraagt om slimme mobiliteit

De wijk Rijnenburg staat al jaren op de kaart als een van de grootste potentiële bouwlocaties van Nederland. Samen met Groot Merwede biedt het gebied ruimte voor maximaal 75.000 woningen. Op de Woontop eind 2024 werd Rijnenburg bestempeld als een ‘doorbraaklocatie’ – een gebied waar extra snel gebouwd moet worden om de woningnood het hoofd te bieden.

De verwachte druk op de infrastructuur is fors. Dagelijks zullen naar schatting 80.000 reizigers gebruikmaken van de Merwedelijn, vergelijkbaar met drukke trajecten zoals de Noord-Zuidlijn in Amsterdam of de Randstadrail.

Daarom moet het tracé voor de tram deels ondergronds en geheel ‘conflictvrij’ zijn – dus zonder kruisingen met ander verkeer. Zo blijft niet alleen het openbaar vervoer snel en betrouwbaar, maar profiteren ook automobilisten van een betere doorstroming op de ring en stedelijke wegen.

Rijnenburg als katalysator voor nieuwe gebiedsontwikkeling

De investering in de tram is niet alleen een vervoersvraagstuk, maar een strategisch middel om gebiedsontwikkeling te versnellen. De bijdrage van ontwikkelaars laat zien dat er in de vastgoedwereld draagvlak is voor publiek-private samenwerking, mits het perspectief op rendement én maatschappelijke meerwaarde duidelijk is.

Met deze stap krijgt de woningbouwambitie van de regio Utrecht een flinke impuls. De tramlijn wordt letterlijk en figuurlijk de ruggengraat van de nieuwe stadsuitbreiding – mits ook de overheid haar deel bijdraagt.

Bron: fd.nl