Stilstaande auto, volle batterij en een slimme wijk

23 juli 2025

De elektrische auto als mobiele thuisbatterij

Je parkeert je auto, sluit hem aan op de laadpaal en in plaats van stroom te verbruiken, voedt hij je woning. Of zelfs de hele straat. Het klinkt futuristisch, maar in Utrecht is het al realiteit. Daar fungeren elektrische deelauto’s als energieopslag voor de wijk. Overdag laden op zonne-energie, ’s avonds terugleveren aan de huizen.

Met de komst van de nieuwe Renault 5 – uitgerust met standaard Vehicle-to-Grid-techniek – zet The Sharing Group een flinke stap vooruit. In 2026 rijden er naar verwachting 500 van deze deelauto’s rond in Utrecht. Samen goed voor 20 megawattuur aan opslagcapaciteit, vier keer zoveel als een buurt vol thuisbatterijen.

Het einde van salderen verandert de spelregels

Vanaf 2027 stopt de salderingsregeling, waardoor terugleveren van zonnestroom financieel minder aantrekkelijk wordt. Veel huishoudens schakelen nu hun panelen uit bij een vol net, maar waarom zou je die stroom niet opslaan in je eigen auto?

Met dynamische energiecontracten, slimme laadpalen en bi-directioneel laden verandert energiebeheer in een verdienmodel. Zeker in combinatie met thuisopslag of collectieve systemen zoals in Utrecht. Zo ontstaat een lokaal energiesysteem dat minder afhankelijk is van het overvolle landelijke net.

Sneller laden, slimmer sturen

De techniek staat inmiddels ver genoeg. Batterijen gaan langer mee, laden sneller en kunnen vaker worden gebruikt zonder noemenswaardige slijtage. Waar oude lithium-ion-accu’s zo’n 1500 laadcycli haalden, zitten nieuwe LFP-batterijen al op 5000 – goed voor miljoenen kilometers.

Ook solid-state batterijen zijn in opkomst en kunnen zelfs 10.000 cycli aan. Daardoor wordt dubbelgebruik – zowel rijden als energie opslaan – niet alleen mogelijk, maar ook logisch.

Laadinfra als ontbrekende schakel

De uitdaging zit ’m nu in de laadpalen. Alleen bi-directionele laadpunten kunnen stroom terugleveren. Die zijn er nog niet overal, maar steeds meer fabrikanten bieden ze aan.

Voor particulieren én bedrijven geldt: laat je nieuwe laadpunten installeren, kies dan voor een model dat teruglevering ondersteunt. Zeker als je voorbereid wilt zijn op een energiecontract dat meebeweegt met vraag en aanbod.

Delen is het nieuwe bezitten

Slechts 40% van de huishoudens beschikt over een eigen oprit. Daarom zijn oplossingen zoals in Utrecht zo krachtig. Deelauto’s als wijkbatterij maken energieopslag bereikbaar voor iedereen. Ook bedrijven kunnen hierin meedoen: parkeerplekken als energiehub, werknemers die stroom terugleveren in ruil voor gratis parkeren.

Op deze manier verandert het bezit van een elektrische auto in een slimme investering. Een stilstaande auto is geen kostenpost meer, maar een actieve speler in een slim, lokaal energiesysteem.

De revolutie is stil begonnen — en dit keer ín je eigen straat.

Bron: fd.nl