Kabinet investeert miljarden in infrastructuur rond nieuwbouwwijken

17 november 2025

Miljardenbudget voor bereikbaarheid woningbouwlocaties

Waarom we moeten blijven bouwen binnen de stadsgrenzenHet demissionaire kabinet heeft bijna €3,4 miljard verdeeld om de bereikbaarheid van nieuwe woonwijken te verbeteren. Dit geld gaat naar infrastructuur die nieuwbouwwijken verbindt met bestaande steden en dorpen. Het leeuwendeel van dit bedrag is bestemd voor projecten die op relatief korte termijn van start gaan: ruim de helft gaat naar plannen waarvoor vóór 2030 al de eerste schop de grond in moet.

Een opvallend groot deel van de investeringen gaat naar de Merwedelijn bij Utrecht, waar alleen al €560 miljoen naartoe gaat. Deze tramlijn moet de zuidwestkant van de stad, waar tienduizenden nieuwe woningen gepland zijn, beter verbinden met het centrum. Volgens de provincie Utrecht is dit cruciaal om de woningbouwopgave in de regio überhaupt haalbaar te maken.

Bereikbaarheid als voorwaarde voor woningbouw

De investeringen zijn verspreid over meer dan honderd projecten, met als doel de woningbouw te versnellen. Voorbeelden hiervan zijn de Zuidplaspolder, waar €130 miljoen naartoe gaat, en de ZaanIJ-corridor tussen Amsterdam en Zaanstad. Ook de Veluwelijn, die een verbinding moet vormen tussen Harderwijk en Amersfoort, ontvangt bijna €100 miljoen. Hier moeten ongeveer 11.000 nieuwe woningen verrijzen.

In Zuid-Holland gaat het al twintig jaar over grootschalige woningbouw in de Zuidplaspolder. Rijkswaterstaat waarschuwde onlangs dat zonder stevige ingrepen het verkeer daar volledig vastloopt. De eerdere plannen waren simpelweg te zwak om de verwachte verkeersdrukte op te vangen.

Extra geld voor energie, water en bodem

Naast de mobiliteitsprojecten investeert het kabinet nog eens €877 miljoen in zogeheten gebiedsgerichte maatregelen. Deze richten zich op het verbeteren van het overbelaste stroomnet en het nemen van water- en bodemmaatregelen. Alles bij elkaar moeten deze ingrepen de bouw van zo’n 128.000 woningen tot 2035 mogelijk maken.

Het zijn met name de zogenoemde Novex-locaties die profiteren van deze extra budgetten. Denk hierbij aan gebieden waar grootschalige nieuwbouw op stapel staat, maar waar de randvoorwaarden – zoals infrastructuur – nog ontbreken. Voor Utrecht betekent dit dat zowel Merwede als Rijnenburg beter bereikbaar worden gemaakt, mogelijk zelfs met deels ondergrondse tramlijnen.

Niet genoeg voor de totale woningbouwopgave

Toch klinkt er kritiek. Kamerleden wijzen erop dat het beschikbare budget niet toereikend is om de volledige woningbouwambitie van 1,6 miljoen nieuwe woningen tot 2050 bereikbaar te maken. De vraag is simpelweg groter dan het aanbod, aldus ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur. Gemeenten zullen dus nog steeds keuzes moeten maken, wat tot teleurstelling kan leiden bij regio’s die nu naast het net vissen.

Demissionair minister Robert Tieman (BBB) erkent dat deze investeringen niet alles oplossen. In een Kamerbrief stelt hij dat het aan een volgend kabinet is om verdere knopen door te hakken als het gaat om investeringen in bereikbaarheid en woningbouw.

Bron: fd.nl