Stikstofcrisis doet vraag naar elektrische bouwmachines stijgen

29 november 2019

De stikstofcrisis heeft heel wat teweeg gebracht in de bouwwereld. Zo is er een groeiende vraag naar elektrische bouwmachines. De vraag is zo groot dat hier bij lange na niet aan kan worden voldaan door leveranciers. Vooral zwaardere machines die gebruik maken van een elektromotor is nog schaars. Hybride machines zijn er al wel, en ook kleiner materiaal dat op stroom werkt is voldoende beschikbaar. Bijkomend probleem voor de zwaardere machines is dat bouwbedrijven deels stil liggen en dus ook niet kunnen of willen investeren totdat er meer duidelijk is over de stikstof en PFAS crisis.

Groeiende vraag naar emissieloze machines

Vanwege eerdere milieukwesties zoals de uitstoot van CO2 en fijnstof was er enkele jaren geleden al meer belangstelling voor machines die hybride zijn of volledig elektrisch. Dankzij de discussie over PFAS en stikstof wordt die interesse nu nog groter. Een bedrijf dat elektrische hoogwerkers verhuurt heeft er nu 400 in de verhuur en verwacht de komende jaren een flinke groei met aanvragen van schildersbedrijven en bouwers.

Stikstofcrisis doet vraag naar elektrische bouwmachines stijgen

Opdrachtgevers stellen strengere milieueisen

Bouwers en andere aannemers merken dat opdrachtgevers kritischer worden. Zo worden er steeds vaker milieu eisen opgenomen in een aanbesteding. De prijs die wordt geboden is vaak nog wel van doorslaggevend belang, maar steeds vaker wordt er ook nadrukkelijk gekeken naar de manier waarop de aannemer de opdracht wil gaan uitvoeren. Als hierbij elektrische bouwmachines gebruikt wordt dat zeer zeker als pre gezien.

Vooral shovels en graafmachines zijn nog niet beschikbaar met een elektrische motor. Bouwers, zoals Heijmans in Rosmalen, kiezen daarom dan tot hier verandering in komt voor machines met een zo schoon mogelijke dieselmotor. Daar komt bij dat aannemers terughoudend zijn met het doen van grote investeringen omdat hun omzet dankzij de stikstofcrisis dit jaar naar verwachting met 10 tot 15% zal dalen ten opzichte van vorig jaar. Het zal dus nog wel even gaan duren voordat de elektrische bouwmachines definitief hun plek op de bouwplaatsen gaan veroveren.

Bron: Het Financieele Dagblad