Milieuorganisaties: Tienduizenden extra woningen rond Schiphol als er minder wordt gevlogen

23 juni 2021

Volgens milieuorganisaties kunnen er rond Schiphol extra woningen worden gebouwd. Het gaat om tienduizenden woningen. Voorwaarde is dat er minder gebruik wordt gemaakt van landingsbanen en dat er sowieso minder wordt gevlogen. De te bouwen huizen zouden dan minder geluidsoverlast van de vliegtuigen hebben. Als de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan zouden worden gesloten dan levert dit mogelijkheden op voor minstens 70.000 huizen. Het kunnen er ook met gemak 167.000 worden. Dit heeft onderzoeksbureau To70 berekend op verzoek van de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland en Milieudefensie. Volgens de initiatiefnemers is het noodzakelijk om maatregelen te nemen. Ook is er noodzaak om de verdere groei van Schiphol te beperken om de enorme woningnood in Nederland op te lossen. Ze gokken op steun voor hun plannen bij de kabinetsformatie.

Milieuorganisaties Tienduizenden extra woningen rond Schiphol als er minder wordt gevlogen

Verschillende maatregelen onderzocht

Het onderzoeksbureau keek naar verschillende maatregelen om de overlast rond Schiphol te beperken zodat uitbreiding van het aantal woningen in de Metropool Amsterdam mogelijk wordt. Het gaat daarbij om het sluiten van start- en landingsbanen maar ook om het inzetten van stillere vliegtuigen, het schrappen van nachtvluchten en het omleggen van vliegroutes. Als de maatregelen worden doorgevoerd is er ruimte voor minimaal 70.000 extra woningen. Als er ook gedeeltelijk voor hoogbouw wordt gekozen kan het aantal extra woningen oplopen tot 167.000.

Versneld onderhoud aan de infrastructuur

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland werken ondertussen aan verbetering van de infrastructuur rondom Schiphol Een aantal bedrijven, waaronder Heijmans, BAM en VolkerWessels hebben de opdracht gekregen om de komende jaren het asfalt van start- en landingsbanen en taxibanen te vernieuwen. Schiphol staat vanzelfsprekend niet te trappelen om banen te sluiten. De toekomst zal moeten uitwijzen of het aantal vliegbewegingen ook na de coronatijd structureel minder zal zijn dan daarvoor.

Bron: Cobouw