Creativiteit is de bron van succes voor ieder bedrijf
9 december 2019
Ben Tiggelaar, één van de bekende columnisten van NRC Next, sprak onlangs met Duncan Wardle, voormalig Vice President Creativity & Innovation bij Disney. Wardle legt uit dat het bedrijf verschillende manieren heeft geprobeerd om de creativiteit van de medewerkers te stimuleren. Zo werd er een extern bedrijf ingehuurd dat aan de hand van een op zich goed lopend project daadwerkelijk succes boekte.
Toen het project stopte, zakte ook de creativiteit weer in. Daarna werd een project met start-ups uitgeprobeerd. Ook werd een aparte creatieve afdeling opgericht, wat ertoe leidde dat mensen die daar niet werkten onterecht het idee kregen dat zij kennelijk niet creatief waren.
Disney’s ‘toolkit voor creativiteit’
Disney koos uiteindelijk voor een ‘toolkit voor creativiteit’. Eén van de belangrijkste tools was het geven van een duidelijk signaal. Een creatief overleg voer je niet aan een saaie vergadertafel, je past de omgeving aan door materialen op te hangen en neer te leggen die de creativiteit stimuleren. De favoriete tool van Duncan Wardle is ‘What if’. Hij pleit voor denken vanuit positiviteit. In oplossingen en niet in problemen. Niet alle ideeën zullen haalbaar blijken. Maar dat is niet erg. Het is goed om ideeën te bedenken en deze uit te werken.
Misschien niet voor nu, maar wellicht voor een later moment. Misschien niet in deze vorm, maar wellicht met wat aanpassingen wel haalbaar. Dat is de kern van creatief denken. Het stimuleren van de creativiteit van medewerkers is belangrijk voor hun ontwikkeling en zal ertoe bijdragen dat ze hun werk met meer plezier doen. Dat laatste heft vaak een positieve uitwerking op het ziekteverzuimpercentage.
Bron: NRC Next