Verbouwing Amsterdamse Zuidas opnieuw vertraagd

28 juni 2019

De drie bouwbedrijven die werkten aan de ontwerpfase van het Zuidasdok hebben het grootste deel van hun personeel teruggehaald van de werkvloer. Een voorlopig ontwerp om de A10 over een lengte van ruim een kilometer te ondertunnelen, is door opdrachtgever Rijkswaterstaat afgekeurd, omdat het niet voldeed aan de kwaliteitseisen. De bouwbedrijven Heijmans, Hochtief en Fluor hebben zich als rectie daarop teruggetrokken en het werk stilgelegd. Ze willen niet doorgaan met het definitieve ontwerp. Een grote groep van het 500 man tellende bouwpersoneel werkt inmiddels niet meer op de Zuidas. Dit blijkt uit een bericht in vakblad Cobouw.

Nieuwe tegenslag

Deze reactie kwam bij opdrachtgevers Rijkswaterstaat, Amsterdam en ProRail als een donderslag bij heldere hemel. Toch wordt er nog gedeeltelijk gewerkt aan het Zuidasdok. De werkzaamheden aan de nieuwe terminal bij het metro- en treinstation gaan vooralsnog gewoon door. Het is niet de eerste hobbel die in dit project genomen moet worden. In februari werd in de media al gemeld dat de opdracht ingewikkelder bleek dan verwacht en dat de aanloopfase een jaar langer zou duren dan aanvankelijk gepland. Drie maanden later meldde minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat er gekeken moest worden naar een versobering van het project, omdat de verbouwing 100 miljoen euro duurder zou gaan uitvallen.

Opnieuw aanbesteden?

Het is niet voor het eerst dat samenwerkende bouwbedrijven zich terugtrekken uit een grote opdracht. Dit gebeurde onlangs nog bij de ontbinding van het contract met aannemers BAM en Van Oord in april. Deze bouwers werkten aan de vernieuwing van knooppunt Hoevelaken. Breekpunt was in dit geval de verdeling van de risico’s die aan dit grote project waren verbonden. Voor de aanpak van knooppunt Hoevelaken is een nieuwe aanbesteding nodig. Of die voor het Zuidasdok ook nodig zal zijn, moet nog blijken.

Betere bereikbaarheid

Heijmans, Hochtief en Fluor kregen de opdracht voor de vernieuwing van het Zuidasdok in 2015. De verbouwing moet ervoor zorgen dat de Zuidas, het economische centrum, beter bereikbaar wordt. De ondertunneling van de A10 maakt deel uit van deze plannen, evenals het verbreden van de ringweg, die van vier naar zes banen gaat. Knooppunten Nieuwe Meer en Amstel gaan ook op de schop om verbeterd te worden. Het project kost zo’n 1,9 miljard euro en zou in 2028 klaar moeten zijn.

Bron: NRC.next