De stad autoluw maken vraagt om creativiteit

20 februari 2022

Veel gemeenten zetten er op in om hun binnenstad autoluw te maken. De auto moet uit de stad worden verbannen, mensen moeten gaan fietsen, lopen of het openbaar vervoer gebruiken. Maar dergelijke maatregelen moeten ook weer niet al te drastisch zijn. Zo moeten winkels en de horeca wel kunnen worden bevoorraad. Overal paaltjes plaatsen om auto’s de weg te versperren is dus niet de standaard oplossing.

Deelauto’s en fietspaden

Soms kun je niet zonder auto, maar is het dan nodig dat iedereen een eigen auto voor de deur heeft staan? In steeds meer wijken wordt er gebruik gemaakt van een deelauto. Als hierover goede afspraken gemaakt kunnen worden is het niet meer nodig om een eigen auto te hebben. Daardoor zijn er ook minder parkeerplaatsen nodig. In Rotterdam werden de afgelopen jaren 4.000 parkeerplaatsen omgevormd tot groenperk of terras bij een horecagelegenheid. De coronapandemie bracht deze ontwikkeling nog eens in een stroomversnelling. Ook de aanleg van meer fietspaden krijgt in steeds meer gemeenten aandacht.

De Blaak wordt een groene oase

De gemeente Rotterdam heeft grootse plannen met de Blaak, één van de bekendste straten van de stad. Nu razen de auto’s er nog af en aan en klagen bezoekers van de terrassen dat ze in de uitlaatgassen zitten. Als de metamorfose is gerealiseerd wordt de Blaak autoluw met veel groen en ruimte voor voetgangers en fietsers. Niet alleen Nederlandse steden werken aan dit concept, ook grote wereldsteden zoals Parijs en Barcelona willen auto’s weren uit het centrum. In Nederland hebben steden als Utrecht, Groningen, Delft en Maastricht plannen klaar liggen voor veel minder auto’s in het centrum van hun stad.

De stad autoluw maken vraagt om creativiteit

De auto minder centraal

Steeds meer deskundigen zijn ervan overtuigd dat de auto als middelpunt van de vervoersbehoefte zijn langste tijd heeft gehad. Niet alleen worden binnensteden autoluw gemaakt, ook bij nieuwbouwprojecten is het steeds minder vanzelfsprekend dat ieder huis een eigen parkeerplaats heeft. Steeds vaker wordt bij bouwprojecten ingezet op het gebruik van deelauto’s en worden voorzieningen zoals fietspaden en de aanwezigheid van openbaar vervoer nadrukkelijk gepromoot. De meningen zijn verdeeld over de plannen. De één vindt het prima, wonen in een autoluwe wijk, de ander vindt het toch wel lastig dat het centrum van de stad met de auto nauwelijks nog bereikbaar is. Er is sprake van een proces dat langzaam moet indalen zeggen deskundigen. Het moet minder vanzelfsprekend worden dat je overal met de auto kunt komen en die voor de deur kunt parkeren. Dat proces zal nog jaren in beslag nemen.

Bron: NRC