Panden van supermarkten en buurtsupers in trek bij vastgoedbeleggers

23 februari 2021

Vastgoedbeleggers hebben een groeiende interesse in de panden van supermarkten en buurtwinkels. De vergrote interesse in de aankoop van winkelvastgoed valt te verklaren door hun groeiende populariteit. Supermarkten en winkels voor levensmiddelen in de buurt zijn flink populairder geworden door de maatregelen die werden getroffen om de corona pandemie te bestrijden. De interesse voor winkels in stadscentra daalt fors, zeker sinds alle niet essentiële winkels vanaf december 2020 hun deuren moesten sluiten en er ruim 3 maanden later nog geen zicht is op heropening.

Boodschappen doen in de buurt steeds populairder

Kleine winkelcentra, van zo’n 8.000 vierkante meter met 2 supermarkten en daarnaast detailhandel, zijn enorm populair. Daarom zijn de prijzen voor de aankoop van dit soort winkelvastgoed in 2020 met tientallen procenten gestegen. Winkels in de stadscentra zijn juist veel minder populair, de prijzen van deze panden dalen fors. Deskundigen verwachten dat de prijzen voor supermarkten en buurtwinkels de komende tijd verder zullen stijgen, omdat beleggers vooral naar dit soort panden hun focus verleggen. De verkoop van winkelpanden in de centra van grote steden ligt vrijwel stil. Deze panden zijn nog steeds het duurst, maar het verschil met winkels buiten het centrum die bedoeld zijn voor de verkoop van dagelijkse levensbehoeften wordt snel kleiner.

Panden van supermarkten en buurtsupers in trek bij vastgoedbeleggers

Dagwinkels enorm populair

De aankoop van winkelvastgoed is nog steeds enorm populair, maar verplaatst zich naar ‘dagwinkels’, winkels waar mensen boodschappen doen. Populaire winkelstraten hadden vóór corona al flink last van de toegenomen online aankopen. Corona heeft daar nog eens een flinke schep bovenop gedaan. Er zijn vastgoedbeleggers die daarom al sinds 2018 geen winkelvastgoed meer aankopen in voorheen populaire winkelgebieden. Vastgoedbeleggers willen minder afhankelijk worden van het toerisme. Ook modewinkels zijn een stuk minder populair, vooral vanwege de internet concurrentie. De gevolgen daarvan worden volgens sommige deskundigen onderschat. Het kan wel degelijk een probleem zijn als er straks in veel steden nauwelijks nog winkels zijn die geen levensmiddelen verkopen. Het verschraalt de leefbaarheid, en dat is geen goede ontwikkeling, zo luidt de waarschuwing.

Bron: Het Financieele Dagblad