Hoe verkoop je je huis nu de woningmarkt verandert?

2 april 2023

De tijd dat je huis al verkocht was voordat het op Funda stond en dat de kopers over elkaar heen rolden om een bod uit te brengen is snel aan het veranderen. Voor veel huizen geldt dat de belangstelling niet meer zo overweldigend is als in 2021 of eerder. Daarom heeft de verkoop van een koopwoning weer meer voeten in de aarde. De spreekwoordelijke appeltaart die je de dag van de bezichtiging moet bakken is misschien achterhaald. Maar homestyling kan wel degelijk het verschil maken tussen een acceptabel bod of maar weer zakken met de vraagprijs.

Huis verkoopklaar maken

Hoefde je tot 2021 niet echt moeite te doen om je huis te verkopen, nu is dat wel degelijk anders. Bedrijven voor homestyling merken het aan het fors toegenomen aantal opdrachten. Steeds vaker wordt een stylist ingeschakeld door de verkoper of de makelaar. Die zorgt er met subtiele details voor dat een woning er aantrekkelijk uitziet tijdens een bezichtiging. De verkoopcijfers bij makelaarskantoren liggen inmiddels fors lager dan een jaar geleden. De daling bedraagt soms wel 20 procent. Sommige makelaars constateren wel dat verkopers soms te veel willen. De prijzen die tot de eerste helft van 2022 voor huizen werden betaald, zijn niet meer realistisch. Verkopers wordt soms ook aangeraden om hun woning te verbeteren. Isolatie kan het verschil maken, omdat kopers daar nu extra op letten omdat energie duur is.

Hoe verkoop je je huis nu de woningmarkt verandert

Aansluiten bij de doelgroep

Bedrijven die homestyling aanbieden kijken vooral naar de doelgroep. Wie moet dit huis gaan kopen? Een jong gezin of een stel met beiden een hoge opleiding en dus goedbetaalde baan. De styling van de woning wordt hierop aangepast. Ook wordt er gekeken naar het optisch effect. Een ronde tafel maakt een ruimte groter. Datzelfde geldt voor een spiegel aan de wand. Maar ook subtiele zaken als een plant (uiteraard nep) of een kaars kunnen net het verschil maken. Ook makelaars verzinnen creatieve oplossingen. Zo biedt een kantoor een verhuiswagen aan die gratis geleend kan worden als de klant een huis koopt om de verhuizing te doen. Voor kopers is deze tijd een zegen. Zij hebben weer meer tijd om rustig rond te kijken en hoeven niet nog voordat ze een huis goed hebben kunnen bekijken een bod te doen omdat ze anders te laat zijn. Zo heeft de medaille altijd twee kanten.

Bron: NRC