Hoe houden we grote metropolen ook in de toekomst leefbaar?

Vooraanstaand architect Winy Maas van architectenbureau MVRDV heeft een duidelijke visie op de toekomst van grote steden. Dat ze explosief zullen groeien tot 2050 staat vast. Steden als New York, New Delhi maar ook steden in Nederland zullen hun inwoneraantal sterk zien groeien in de komende decennia. Dat baart sommige mensen zorgen, maar er zijn wel degelijk kansen, aldus Maas. Het is belangrijk om goed na te denken over de inrichting van grote steden. Met een beetje creativiteit zijn ze ook over een aantal decennia leefbaar te houden.

Dorpen bouwen in de stad

In dichtbevolkte steden is weinig ruimte voor groen. Maar als dat groen verticaal wordt aangeplant ontstaan er ineens toch kansen, aldus Winy Maas. Flatgebouwen die een bos herbergen zijn nu misschien nog ondenkbaar. Maar ‘omhoog kijken’ wordt in de toekomst steeds belangrijker om efficiënt om te gaan met het gebrek aan ruimte. In dichtbevolkte steden in India en Afrika is de noodzaak tot verticaal bouwen nu al aanwezig. Er is simpelweg geen ruimte meer om nog ‘horizontaal’ te bouwen. Maar ook elders komt dit moment steeds dichterbij.

Hoe houden we grote metropolen ook in de toekomst leefbaar

The Why Factory, denktank van de toekomst

Winy Maas is aanjager van The Why Factory, een denktank die zich bezighoudt met de architectuur van de toekomst. Hoe moeten we vandaag gaan bouwen om ervoor te zorgen dat er ook in 2050 nog genoeg ruimte is voor iedereen en we de steden toch leefbaar en groen houden? Gebouwen worden verbonden door bruggen. Het grote voordeel is dat je van het ene naar het andere gebouw kunt komen zonder dat je over straat hoeft. In Sao Paulo lossen ze dat nu nog op met helikopters, maar door er bij de bouw van kantoortorens al rekening mee te houden dat er verbindingen worden gemaakt, is snel verplaatsen straks niet meer voorbehouden aan de rijksten der aarde.

Toekomstmuziek om over na te denken

Veel van de ideeën van Winy Maas zijn nu nog verre toekomstmuziek. Of ze ooit gerealiseerd gaan worden moet nog blijken. Maar stilstand is achteruitgang, dus moet er nu actie worden ondernomen om voorbereid te zijn op de toekomst. Architecten, maar ook wegenbouwers en andere deskundigen, kunnen daar hun steentje aan bijdragen.

Bron: Financieele Dagblad

Delen op LinkedIn