Rotterdam Rijnhaven wordt een moderne woonwijk met stadsstrand

9 maart 2020

De Rotterdamse gemeenteraad neemt naar verwachting binnenkort een besluit over de toekomst van de Rijnhaven. Er komt een grondige metamorfose met een woonwijk, voorzien van vooral wandel- en fietspaden. Er komt een park en een modern stadsstrand. Het moet een wijk worden die klaar is voor de toekomst. Eerdere plannen voor een jachthaven of een drijvend zonnepark zijn daarmee van de baan.

2.500 nieuwe woningen

De plannen waarmee de gemeenteraad nu heeft ingestemd voorzien in de bouw van 2.000 tot 2.500 nieuwe woningen. Dat wordt voornamelijk hoogbouw, tot wel 200 meter hoogte. Een vijfde deel van de nieuwe huizen komt beschikbaar als sociale huurwoning. Op de begane grond van de hoogbouw is ruimte voor kleine winkels, cultuur en horeca, in de eerste plaats bedoeld voor de bewoners van de wijk. Om ruimte te maken voor de woningen wordt 1/3 van de voormalige stadshaven gedempt. Daarmee ontstaat ook ruimte voor het 18 hectare grote stadspark.

Rotterdam Rijnhaven wordt een moderne woonwijk met stadsstrand

Genieten aan het stadsstrand

Aan de Posthumalaan is een stadsstrand voorzien. Of zwemmen in de toekomst mogelijk wordt is nog niet duidelijk, dit hangt vooral af van de kwaliteit van het water. Varen kan uiteraard wel. Daarnaast komt er een overbrugging naar Katendrecht en het plein voor theater het Nieuwe Luxor. Al met al is er een grote opknapbeurt ophanden. Dit is al jaren de wens van het gemeentebestuur, maar eerdere plannen en aanbestedingen liepen stuk. Nu er nieuwe plannen zijn hoopt de gemeente dat het vrijwel ongebruikte gebied van de voormalige Rijnhaven nu weer een functie krijgt. Daar komt bij dat er een bijdrage kan worden geleverd aan het dringende woningtekort in Rotterdam.

Infrastructuur gericht op OV, fietsers en voetgangers

De Posthumalaan is nu nog een doorgaande weg, maar dat gaat veranderen. De laan moet dezelfde status krijgen als de Coolsingel. Een belangrijke plek voor voetgangers en fietsers en minder voor de auto. De woontorens die zijn voorzien krijgen uiteraard wel parkeergarages, maar daar zal zeker niet voor ieder appartement een parkeerplek zijn. Om gebruik van het OV te stimuleren krijgen de metrostations Rijnhaven en Wilhelminaplein een grondige opknapbeurt. Voordat er met bouwen kan worden begonnen moet eerst de gemeenteraad nog definitief met de plannen instemmen. Daarna is de eerste stap het gedeeltelijk dempen van de Rijnhaven. Voordat er gebouwd kan worden moet de bodem voldoende zijn ingeklonken. Dat duurt zo’n 3 jaar. Als alles naar wens verloopt kan er dus vanaf 2024 gestart worden met de uitvoering van de plannen.

Bron: NRC Next