Machinebouwer Woltman bouwt revolutionaire elektrische funderingsmachine

8 februari 2023

Bouwbedrijf BAM heeft bij machinebouwer Woltman in het Zuid-Hollandse Giessenburg een machine besteld. Niet zomaar een machine, maar een elektrische funderingsmachine. Die was nog nooit eerder gebouwd. Normaal gesproken wordt zo’n machine, bedoeld voor het heien en boren van palen tot een halve meter doorsnee, geleverd met een zware dieselmotor. De machine een dag laten werken kost al snel zo’n 500 liter dieselolie. Er liggen dus kansen om te verduurzamen.

1,2 Megawattuur

De elektrische funderingsmachine die nu aan het werk is op de bouwplaats van BAM heeft een accupakket dat zo groot is dat het in een aparte container op de machine staat. Het vermogen is 1,2 Megawattuur. Dat is net zo veel als dat van 20 elektrische auto’s. Toch duurt het opladen van de accu’s naar verhouding niet lang. Na een dag op het stroomnet kan de machine weer een dag zijn werk doen. De machine werd speciaal voor BAM ontworpen, het bedrijf deed hiervoor zelf ook een miljoeneninvestering. BAM vindt het erg belangrijk om te innoveren op het gebied van verduurzaming.

Besparing op langere termijn

BAM mikt vooral op de besparing op de langere termijn. De ontwikkeling en aankoop van de machine vroegen een forse investering. Maar voor deze nieuwe elektrische funderingsmachine hoeft geen diesel te worden ingekocht. Die zal waarschijnlijk snel duurder worden nu de import vanuit Rusland niet meer is toegestaan. Ook vraagt de machine minder onderhoud. Het bouwbedrijf heeft het beleid om machines die vervangen moeten worden bij voorkeur emissieloos aan te kopen. Het aantal elektrisch aangedreven machines zal dan ook verder toenemen in de toekomst. Er s bijvoorbeeld ook al een elektrische graafmachine die over rails rijdt. Deze zet BAM in bij infrastructuur opdrachten.

Machinebouwer Woltman bouwt revolutionaire elektrische funderingsmachine

Uitstootvrij bouwen vanaf 2030

Lichtere machines en werkbusjes worden al steeds vaker elektrisch. Voor de zwaardere machines is de markt nog niet zo groot. De aanschafkosten liggen vaak op het dubbele van een machine met een dieselmotor. Toch wil het kabinet dat de bouw vanaf 2030 emissieloos is. Dat is al over pakweg 7 jaar, dus de tijd begint te dringen. De ontwikkeling van nieuwe machines kost veel geld. Maar als elektrische machines voor de bouw eenmaal ‘bestaan’ is de kans aanwezig dat ze in prijs dalen. Daardoor kunnen ook kleinere bedrijven zich dit soort machines veroorloven. Dit is nodig om te kunnen bouwen in gebieden waar vanwege stikstofuitstoot geen dieselmachines gebruikt kunnen worden.

Ombouw van machines

Woltman krijgt van klanten steeds vaker het verzoek om oude machines om te bouwen. Vaak worden ze voorzien van een zuiniger dieselmotor. Maar het vervangen van de diesel door een elektromotor komt ook steeds vaker voor. De discussie over stikstofuitstoot zoals die momenteel in Nederland wordt gevoerd, biedt kansen. Het is niet vreemd dat de nieuwe machine voor BAM uitgerekend door een Nederlands bedrijf is gebouwd. Er is inmiddels interesse voor de elektrische bouwmachines van Woltman vanuit diverse landen in Europa.

10 maanden ontwerpfase

De ontwerpfase van de elektrische funderingsmachine nam 10 maanden in beslag. Tijdens dit proces moesten diverse problemen worden getackeld. De machine had een accupakket nodig dat 15 ton weegt. Dat kan niet samen met de machine worden vervoerd. Dus moet er een mogelijkheid zijn om de container op de machine te takelen als hij op zijn plaats op de bouw staat. En dan was er nog de elektromotor. Die moet voldoende vermogen hebben. Daarvoor werkte Woltman samen met VSE Industrial Automation. Dit in Schoonhoven gevestigde bedrijf is gespecialiseerd in motoren voor onder andere bruggen. De motor moet tegen van alles bestand zijn. Trillingen tijdens het werk, maar ook wind en regen en flinke temperatuurverschillen. Bovendien staat er rond de 800 volt op de motor, dus als er een probleem is moet er een specialist bij komen om het probleem op te sporen en te verhelpen.

Voordeel bij gunning

Bouwbedrijven die nu al stappen zetten om te verduurzamen met elektrisch bouwmaterieel vragen om dit te belonen. Grote opdrachtgevers zoals ProRail en Rijkswaterstaat moeten bedrijven bij het gunnen van opdrachten voorrang geven, ook al zijn ze niet de goedkoopste. De investering in duurzame machines moet immers worden terugverdiend. Alleen op die manier kunnen bedrijven investeren in een toekomst van emissieloos bouwen.

Bron: NRC