Hypotheekadviseurs werven klanten voor verduurzamende bedrijven

7 december 2020

Hypotheekadviseurs zijn een gewilde partij voor verduurzamende bedrijven. Ze doen maar wat graag zaken met hen om op die manier gemakkelijk klanten te werven. Mensen die een huis kopen staan vaak open voor verduurzaming. Zoals het plaatsen van zonnepanelen of het laten uitvoeren van dak-, vloer- of spouwmuurisolatie. Dit maakt hun woning immers meer waard. Huizenkopers kunnen tot 6% van de marktwaarde extra lenen als het bedrag wordt besteed aan verduurzaming. Omdat ze toch al bij de hypotheekadviseur aan tafel zitten om de lening voor hun huis te regelen, is het voor hem of haar een kleine moeite om de aspirant huizenkopers hierop te wijzen. En dan is het een kleine stap extra om ze attent te maken op aantrekkelijke aanbiedingen op dat gebied.

Verduurzaming komt vaak ter sprake in het hypotheekgesprek

Uit onderzoek van de Nationale Hypotheek Garantie blijkt dat in iets meer dan de helft van de gevallen tijdens het hypotheekgesprek over verduurzaming van de woning werd gesproken en dan vooral de financiering daarvan. Verduurzamende bedrijven kunnen er dus wel degelijk voordeel van hebben als de adviseur voor hen een goed woordje doet bij de klant. Maar sommige bedrijven in de verduurzaming gaan nog een stapje verder. Zij bieden onafhankelijke hypotheekadviseurs een aantrekkelijke commissie als ze ervoor zorgen dat hun klanten worden doorgestuurd.

Hypotheekadviseurs werven klanten voor verduurzamende bedrijven

Klantgegevens doorgeven is lucratief voor hypotheekverstrekkers

Het is hypotheekadviseurs verboden om een provisievergoeding aan te nemen als ze financiële producten adviseren. Dat verbod werd ingevoerd om ervoor te zorgen dat hypotheekverstrekkers niet proberen om onafhankelijk adviseurs voor hun product te laten kiezen. Maar dit verbod geldt niet voor het aanprijzen van verduurzamende bedrijven, of sterker nog, alles te regelen voor de huizenkoper. Het is natuurlijk heel makkelijk wanneer je een woning koopt en de plaatsing van de warmtepomp en de zonnepanelen worden door de hypotheekadviseur geregeld en deze zorgt er ook meteen voor dat dit wordt gefinancierd via de hypotheek. Het is de AFM (Autoriteit Financiële Markten) een doorn in het oog dat deze constructie formeel wel is toegestaan. Ook makelaarsorganisaties zijn niet enthousiast, omdat het ook een risico is voor het afsluiten van te hoge hypotheken.

Bedrijven zien geen kwaad in leadvergoedingen

Bedrijven die zonnepanelen of warmtepompen leveren zien geen kwaad in het aanbieden van een zogenaamde leadvergoeding aan een hypotheekadviseur. Het is ‘gewoon marketing’ vinden zij. Dat de klant de leadvergoeding betaalt middels een hogere vergoeding aan de hypotheekadviseur is lang niet altijd duidelijk voor de huizenkoper. Voor de verduurzamende bedrijven is dit echter een gouden kans. De hypotheekadviseur zit immers met de juiste mensen aan tafel. Ze zijn bezig met de financiering voor hun nieuwe huis en staan vaak open voor verduurzaming, omdat het iets is waar ze vroeg of laat toch aan moeten geloven, aangezien Nederland in 2050 volledig klimaatneutraal wil zijn.

Bron: NRC Next