Hoe hoger het energielabel van een huis, hoe hoger de opbrengst

23 september 2019

Het klinkt als een open deur, maar uit onderzoek blijkt dat het energielabel van een huis wel degelijk invloed heeft op de opbrengst van dat huis als het wordt verkocht. Een hoger energielabel zorgt ervoor dat de woning bij verkoop inderdaad meer opbrengt. De nieuwe eigenaar heeft immers minder werk aan het huis om het energiezuinig te maken en dat bespaart kosten. Uit een rapport van economen van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat woningen met een laag energielabel vaker worden verkocht onder de vraagprijs ondanks de verhitte huizenmarkt in bepaalde regio’s.

Extra opbrengst bij een hoger energielabel

Als het energielabel van een huis hoger is dan het gemiddelde label D, dan levert dat meer opbrengst op. Heeft een woning een C-label dan is de verkoopprijs gemiddeld bijna 2 procent hoger. Voor een woning met een B-label wordt gemiddeld 3% meer gevraagd. Vreemd genoeg is het voordeel bij een label A woning niet zo groot. Dit komt volgens de onderzoekers omdat een energiezuinig huis ook nadelen kan hebben. Het ontbreken van een gasfornuis bijvoorbeeld, waar veel Nederlanders toch nog wel erg aan gehecht zijn. Ook zijn huizenkopers huiverig voor een woning met een warmtepomp, die herrie maakt en veel ruimte in beslag neemt.

Hoe hoger het energielabel van een huis, hoe hoger de opbrengst

Wat verlies je op en woning met een laag energielabel?

Als het energielabel van een huis laag is, dan is dat ook te merken aan de verkoopprijs. Een huis met een G-label, het laagste in de rij, kost gemiddeld 6% minder. Een huis met een F-label levert gemiddeld 2% minder op. Bij een woning met een E-label is het ‘verlies’ gemiddeld 1%. Sinds het energielabel in 2015 verplicht werd, is de prijs voor een zuinige groene woning gemiddeld 10.000 euro hoger dan een woning met een minder gunstig energielabel. Voordat het energielabel voor een huis verplicht werd, was dit verschil slechts enkele duizenden euro’s. Kopers zijn door het energielabel beter geïnformeerd en dat vertaalt zich in de verkoopprijs van een woning.

Bron: NRC Next