Design Thinking helpt bij oplossen klimaatvraagstukken

19 oktober 2022

Design thinking is niet nieuw. Het werd al toegepast in de jaren zestig van de vorige eeuw. Het werd ook toen al toegepast om problemen op te lossen of om bijvoorbeeld een productieproces te optimaliseren. Toen kregen we in 2008 te maken met een zware economische crisis. Die leende zich bij uitstek voor design thinking. Vandaag de dag is er de noodzaak om te verduurzamen. Een gouden tijd voor designers om hun creatieve oplossingen daarvoor aan te dragen.

Design thinking is big business

Design thinking is in tal van sectoren big business. Designbureaus doen dan ook goede zaken of krijgen een aantrekkelijk overnamebod vanuit de consultancy sector. De beste creatief ontwerpers zijn in staat om hun creativiteit te combineren met de gebruiksinformatie van producten. Zo wordt een ontwerp dus niet alleen mooi en duurzaam maar ook functioneel. Het is daarbij van groot belang dat de eindgebruiker voor ogen wordt gehouden. Want een mooi product dat niet wordt gewaardeerd door degenen die ermee gaan werken verovert de markt niet.

Design Thinking helpt bij oplossen klimaatvraagstukken

Empathisch vermogen

Een designer moet zich optimaal kunnen verplaatsen in de eindgebruiker. Alleen dan is een product succesvol. Of het nu gaat om een koffieautomaat of om de inrichting van een supermarkt. Design thinking moet deel uitmaken van het ontwerp proces. Alleen dan kan een ontwerper invloed uitoefenen op het eindresultaat. Design thinking heeft niet alleen te maken met tastbare producten. Het gaat bijvoorbeeld ook over het ontwikkelen van een app om te bankeren. Deze apps zijn in een paar jaar tijd enorm populair geworden. Het succes is te danken aan de gebruikersvriendelijkheid en het duidelijke ontwerp. Hierdoor kunnen ook mensen die niet per se computervaardig zijn ermee omgaan.

Dutch Design Week

Design Thinking staat centraal tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Hier profileren ontwerpbureaus zich aan klanten. Hier laten ze zien wat ze in hun mars hebben. Het gat daarbij niet alleen om het ontwerpen van tastbare zaken, maar ook om het meedenken over oplossingen voor complexe situaties en problemen. Zowel het bedrijfsleven als de overheid werkt graag met deze bureaus samen. Door samen te werken kunnen de beste business programma’s en de fraaiste ontwerpen tot stand komen, rekening houdend met alle aspecten die vandaag de dag een rol spelen.

Bron: Het Financieele Dagblad