Gemeenten mogen leegstand woningen gaan belasten
29 september 2025
Leegstandsheffing bij woningen vanaf 2025 toegestaan
Gemeenten krijgen de mogelijkheid om een leegstandsheffing op te leggen aan eigenaren van langdurig leegstaande woningen. De Tweede Kamer stemde in met een voorstel van GroenLinks-PvdA, waarmee deze heffing onderdeel wordt van de fiscale verzamelwet.
Het idee is simpel: in een tijd van woningnood is het niet uit te leggen dat er tienduizenden huizen ongebruikt blijven. Kamerlid Luc Stultiens noemt het “hoog tijd dat gemeenten kunnen ingrijpen bij leegstand”. De regeling geldt pas wanneer een woning minimaal twaalf maanden leegstaat én de betreffende gemeente kiest om de heffing daadwerkelijk in te voeren.
Belgisch voorbeeld als inspiratie voor woningbeleid
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten pleit al langer voor een leegstandsheffing. In Vlaanderen is het al jaren gangbaar beleid, en naar verluidt werkt het daar goed. De Tweede Kamer schaarde zich nu alsnog achter het voorstel, mede dankzij een koerswijziging van NSC, dat eerder nog tegen was.
Tegenstanders, waaronder de coalitiepartijen en demissionair minister Mona Keijzer, zijn minder enthousiast. Zij vrezen aantasting van het eigendomsrecht en betwijfelen of het wel effect zal hebben. Volgens hen vallen slechts zo’n 30.000 van de 180.000 leegstaande woningen daadwerkelijk onder deze regeling.
Kritiek uit vastgoedhoek op leegstandsheffing
VastgoedBelang, de belangenbehartiger van particuliere beleggers, ziet weinig in de maatregel. Volgens hen is langdurige leegstand zelden een kwestie van onwil, maar juist van regeldruk en moeizame vergunningsprocedures. Het risico bestaat dat de maatregel eerder symboolpolitiek is dan een werkbaar instrument om woningen sneller bewoond te krijgen.
Toch lijkt de symboliek in dit geval krachtiger dan het praktische bezwaar. De heffing geeft gemeenten in elk geval een stok achter de deur – iets waar in politiek en beleid steeds vaker naar wordt gegrepen.
Meer fiscale wijzigingen raken de vastgoedmarkt
Naast de leegstandsheffing werd in het debat ook gesproken over andere maatregelen die impact hebben op woningmarkt en beleggers. Zo trok NSC een voorstel in om bonussen van private-equitymanagers zwaarder te belasten, omdat het kabinet zelf al met een vergelijkbare regeling komt.
Ook werd een voorstel gedaan om de overdrachtsbelasting voor beleggers te verlagen van de geplande 8% naar 6%, als tegenprestatie voor het schrappen van rode diesel. Daar bleek echter geen meerderheid voor. De opbrengsten uit het afschaffen van de rode diesel worden nu gebruikt om automobilisten tegemoet te komen via lagere brandstofaccijnzen.
De Eerste Kamer beslist als laatste
De maatregelen zijn opgenomen in de fiscale verzamelwet, die jaarlijks zorgt voor aanpassingen in de belastingwetgeving. De Eerste Kamer moet zich er nog over buigen, maar doorgaans gebeurt dat zonder veel discussie.
Mocht het wetsvoorstel doorgaan, dan betekent dat dat gemeenten vanaf 2025 echt kunnen ingrijpen bij langdurige leegstand – of ze dat ook gaan doen, blijft voorlopig per gemeente verschillend.
Bron: fd.nl