Zelfs ‘Zoom’ moedigt terugkeer naar kantoor aan

10 augustus 2023

Verandering van beleid

Zoom Video Communications, het bedrijf dat tijdens de coronapandemie enorm profiteerde van het thuiswerken, neemt nu een andere koers en wil dat werknemers weer vaker naar kantoor komen. Medewerkers die in de nabijheid van een Zoom-locatie wonen, worden nu verwacht minstens twee dagen per week fysiek aanwezig te zijn op kantoor, zo meldt een woordvoerder van het bedrijf.

Techbedrijven volgen elkaar

Dit initiatief plaatst Zoom in de rij van techbedrijven die hun medewerkers oproepen om weer regelmatig naar kantoor te komen. Een opvallende voorstander hiervan is Elon Musk, de CEO van Tesla en eigenaar van de berichtendienst X, die zijn personeel in juni vorig jaar al verplichtte om veertig uur per week op kantoor te zijn.

Apple medewerkers willen af van verplichting om minstens 3 dagen per week op kantoor te werken

Effectieve hybride aanpak

Volgens de woordvoerder van het videoconferentiebedrijf is een ‘hybride aanpak’ het meest effectief, aangezien dit Zoom in staat stelt om hun eigen technologieën te benutten, voortdurend te innoveren en hun wereldwijde klanten beter te ondersteunen. Dit geeft Zoom een strategisch voordeel.

Veranderingen in aandelenkoers

Zoom staat bekend om zijn software die videoconferenties en digitale gesprekken faciliteert. Tijdens de pandemie groeide het bedrijf exponentieel omdat kantoren sloten en mensen vanuit huis gingen werken. De aandelenkoers steeg tot grote hoogten, met een piek van bijna $600 tussen maart en oktober 2020. Echter, nu het coronavirus grotendeels onder controle is, is de aandelenkoers weer gedaald naar het niveau van vóór de pandemie, onder de $70.

Groei en innovatie

Om de groei nieuw leven in te blazen, werkt Zoom aan een breder scala aan softwareproducten voor grote bedrijven, waaronder samenwerkingshulpmiddelen voor op kantoor. Het bedrijf heeft ook geïnvesteerd in Anthropic, een start-up die kunstmatige intelligentie integreert in de software voor het beheren en automatiseren van klantenserviceverzoeken. Deze strategische stappen benadrukken de vastberadenheid van Zoom om te blijven innoveren en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Bron: fd.nl