Maak producten die goed zijn voor het milieu goedkoper

2 januari 2023

De maatschappij is er nu op gericht om producten die slecht zijn voor het milieu duurder te maken. Denk aan benzine, chocola en vlees. Want als een product slecht is dan moet je het kopen van die producten ontmoedigen. Maar het kan ook andersom: producten die juist wel gezond en goed voor het milieu zijn goedkoper maken. Zo kun je de aankoop stimuleren. Het doel is producten te ontwikkelen die beter zijn dan het product dat slecht is voor het milieu.

Innovatie zorgt voor verduurzaming. Een deskundige geeft een treffend voorbeeld: Walvisolie. Dit werd tweehonderd jaar geleden om lampen te laten branden. De walvisjacht was wreed en de soort werd al snel met uitsterven bedreigd. Maar toch werd de walvisolie niet duurder. Er kwamen goedkopere alternatieven die de wrede jacht op deze dieren overbodig maakten. Zo kan het ook met producten die we vandaag de dag gebruiken.

Ruim baan voor nieuwe technologie

De oplossing ligt in het goedkoper maken van veel zaken. Eten en drinken, scholing, kinderopvang en vervoer. Op die manier worden mensen gestimuleerd om nieuwe technologieën te ontwikkelen. Innovatie is het toverwoord. Dan verdwijnen zaken die slecht zijn voor het milieu uiteindelijk vanzelf. De olielamp op visolie werd vervangen door – uiteindelijk – de LED lamp. Dat doel werd niet bereikt door de prijs van visolie op te schroeven.

Maak producten die goed zijn voor het milieu goedkoper

Nederland kan zich onderscheiden

Er is nog een belangrijk voordeel aan innovatie. Als Nederland een product ontwikkelt dat duurzamer is dan het alternatief dat nu gangbaar is dan is dat niet alleen goed voor Nederland. De techniek kan worden uitgerold naar het buitenland. Dat betekent orders en werkgelegenheid. Belemmerde factoren zijn daarbij de meest voorkomende valkuilen. Hoogopgeleiden die vinden dat onderwijs de oplossing is voor alles. De intensieve veeteelt die bepleit dat nieuwe regels er niet mogen komen want dat gaat ten koste van hun business. Bewoners van een wijk die dat stuk vrij land naast hun wijk niet bebouwd willen hebben. Want wij hebben nu een fijn huis. Maar als jij bij ons komt wonen in een huis dat daar gebouwd wordt dan is dat voor ons niet leuk. Dat jij geen huis hebt is niet ons probleem. Deze mentaliteit is funest voor een economie die wil groeien.

Stimuleer de aanbodzijde

Pepijn Vloemans, mede oprichter van De Tien Procent Club, pleit ervoor om vooral de aanbodzijde te stimuleren. Pomp geld in verduurzaming en innovatie. Het subsidiëren van gratis kinderopvang en stijgende energielasten is heel nobel, maar het is geen lange termijn oplossing. Vloemans ziet een biologische en schone toekomst, zo schrijft hij in NRC. We moeten af van de petrochemie en vervuiling, zo bepleit hij. Er zijn genoeg bedrijven die innoveren en ontwikkelen. Maak hun productie goedkoper. Zo worden hun producten goedkoper. En zo gaan we vanzelf van visolie naar LED-lampen.

Bron: NRC