Het kabinet maakt extra subsidie vrij voor de aankoop van emissieloos bouwmaterieel

12 juli 2022

De overheid heeft besloten om ruim 22 miljoen euro extra subsidie beschikbaar te stellen voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB). Hiermee moeten bouwbedrijven worden gestimuleerd om hun vervuilende machines, die vaak een dieselmotor hebben, in te ruilen voor elektrische varianten. Het is daarbij dan wel te hopen dat de producenten de vraag vanuit de markt kunnen bijbenen.

Subsidie in 1 dag vergeven

Eerst bedroeg de subsidie voor 2022 in het kader van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel 8,3 miljoen euro. Maar toen het op 9 mei 2022 mogelijk werd om hiervoor een aanvraag in te dienen was de pot meteen leeg. Er werd voor meer dan 29 miljoen subsidie aangevraagd. De extra 22,2 miljoen is bedoeld om aanvragen die nu werden afgewezen alsnog te honoreren. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat het een positieve ontwikkeling te vinden dat zoveel bedrijven de stap willen zetten naar emissieloze machines. De subsidie is een belangrijke stap, zo constateert ook een importeur van machines voor grondverzet. John de Heijde van After Sales van Van der Spek Vianen licht toe dat een elektrische machine momenteel drie keer zo duur is als een machine met een dieselmotor.

Het kabinet maakt extra subsidie vrij voor de aankoop van emissieloos bouwmaterieel

Meer vraag vanwege hoge energieprijzen

Uit een enquête door Cobouw en USP blijkt dat veel aannemers verwachten dat de vraag naar schoon en emissieloos bouwmaterieel verder zal toenemen. De fors gestegen prijzen voor brandstof zijn daar mede de oorzaak van. Het aanbod neemt toe. In eerste instantie in het lichtere segment. Maar ook zwaardere machines worden vanaf 2023 leverbaar met een motor op stroom in plaats van fossiele brandstof. Wel moet er rekening worden gehouden met beperkingen. De problemen op het stroomnetwerk bijvoorbeeld. Vooral zware machines vragen het nodige als de accu’s moeten worden opgeladen. Daarnaast moeten bouwers een andere planning hanteren om elektrisch bouwmaterieel zo optimaal mogelijk in te zetten.

Bron: Cobouw