Hoeveel strategieën en richtlijnen kunnen medewerkers aan?

30 oktober 2022

Veel bedrijven zijn dol op het ontwikkelen van plannen en strategieën. Hierin wordt tot in detail uitgewerkt waar het bedrijf voor staat en wat de doelstellingen zijn. ook uitgebreide reglementen voor medewerkers zijn populair. Maar in de praktijk kent niemand deze stukken. Ze weten vaag dat ze bestaan, maar gevraagd naar de inhoud blijft het stil. Dit fenomeen wordt ook wel strategic overload genoemd. Ben Tiggelaar laat er zijn licht over schijnen.

Nutteloze oneliners

Het probleem van veel documenten waar vooral grote bedrijven in grossieren, is dat ze nietszeggend zijn. Wekenlang zit een dure beleidsmedewerker erop te broeden. Als de notitie uiteindelijk wordt gepresenteerd wordt die door het overgrote deel van het personeel voor kennisgeving aangenomen. Ze kunnen niets met kreten als ‘Ons bedrijf heeft een open cultuur’ of ‘Ons doel is op technologisch gezien voorop te lopen’.

Hoeveel strategieën en richtlijnen kunnen medewerkers aan

Hoe kan het beter?

Costas Markides, verbonden aan de London Business School, geeft een simpel advies. Vraag je als bedrijf drie dingen af:

Wie zijn onze klanten?
Wat doen wij voor onze klanten?
Wat doen wij anders/beter dan de concurrent?

Beantwoord deze vragen voor je medewerkers met praktische richtlijnen en je bedrijfsstrategie wordt geen strategic overload.

Conflicterende regels en te veel prioriteiten

Uit onderzoek bij veel bedrijven blijkt dat er te veel regels en richtlijnen zijn. Die conflicteren dan ook nog eens met elkaar. Gevolg: verwarring onder zowel medewerkers als managers. Nog een gevolg: verspilling van tijd. Des te meer regels, des te meer de omzet onder druk staat. Ben Tiggelaar trekt een parallel met verkeersborden. Plaats er niet te veel, voorkom tegenstrijdigheid, laat duidelijk zien welke het belangrijkst is en zorg dat het passerende verkeer ze in een oogopslag kan zien en meteen weet wat de bedoeling is. Zo werkt het ook voor managers die notities schrijven over de strategie, missie en visie van het bedrijf.

Bron: NRC