Hoe moet het nu verder met de fraaie panden van V&D?

30 januari 2020

Eind 2016 viel het doek voor Vroom & Dreesmann, het ooit zo statige bedrijf dat met zijn warenhuizen generaties lang in Nederland was gevestigd. Sinds het faillissement staan de panden van V&D nog steeds grotendeels leeg. De troosteloze situatie doet zich nu voor dat bezoekers van restaurant La Place door een leeg en verlaten pand moeten om op de bovenste verdieping van een lunch te kunnen genieten. Zo ook in het voormalige V&D pand in Groningen. De roltrappen leiden langs verlaten warenhuis verdiepingen die een troosteloze aanblik bieden. Supermarkt Jumbo zit op de begane grond en heeft plannen de winkel uit te breiden. Maar voor de resterende leegstaande verdiepingen is nauwelijks belangstelling.

V&D Groningen is geen uitzondering op de regel

Wat voor de V&D in Groningen opgaat, gaat op voor meer panden van V&D in Nederland. Ze staan vrijwel allemaal nog leeg. ER zijn wel winkels die het hebben geprobeerd maar die zijn grotendeels weer vertrokken. Door het faillissement van Hudson’s Bay zijn er nog eens 16 van dit soort panden bijgekomen. Drie, vier, soms zelfs zeven verdiepingen hoog en er is nauwelijks vraag naar. Een  grote zorg voor vastgoedinvesteerders dus. Dat klanten niet meer bereid zijn om de roltrap of de lift te nemen is typisch voor deze tijd. Consumenten zijn verwend. Ze lopen een winkel binnen en als de begane grond niet biedt wat ze verwachten dan gaan ze niet die roltrappen op, want wie weet valt het wel tegen. Consumenten zijn ongeduldig en ook deels verwend door het online winkelen.

Hoe moet het nu verder met de fraaie panden van VenD

Eén op de tien winkelpanden staat leeg in Nederland

Wat voor de panden van V&D geldt, geldt voor 1 op de 10 winkelpanden in Nederland: ze staan leeg. Zowel winkels in de stadscentra als in winkelcentra trekken geen interesse meer. Vroeger stonden winkelketens in de rij om zich te vestigen, maar dat tij is volledig gekeerd sinds de economische crisis en de verdere toename van online shoppen. Het gaat vooral om winkels die niet op de begane grond gevestigd zijn. Als een winkelcentrum meerdere etages telt is de meeste leegstand boven te vinden. Bezoekers willen de roltrap simpelweg niet meer op. Unibail, de grootste projectontwikkelaar voor winkelcentra, investeert daarom vandaag de dag eigenlijk alleen nog maar in gelijkvloerse winkelcentra.

Winkelpanden met etages opnieuw aantrekkelijk maken

Er zijn wel manieren om de panden van V&D en andere grote winkels met meer etages weer aantrekkelijk te maken. Het werkt vaak als er op de bovenste verdieping een restaurant is gevestigd of meerdere eetkramen. Ook een bioscoop of zwembad in het pand huisvesten trekt bezoekers. De inrichtring kan ook helpen. Een pand waar mensen vanaf de begane grond kunnen zien wat er op de hogere etages  te vinden is trekt aan en zorgt ervoor dat bezoekers de moeite nemen om naar boven te gaan.

Omvormen van panden vaak de beste oplossing

Het lukt niet altijd om een winkelpand weer nieuw leven in te blazen. Het voormalige pand van V&D zal daarom worden omgebouwd tot  “Het Groot Handelshuis”. Er komen kantoren en flexwerkplekken die gehuurd kunnen worden. Voordat het zover is ondergaat het pand een grondige renovatie. Er komt een atrium en grote ramen voor veel lichtinval. Als het pand eind 2020 wordt opgeleverd herinnert bijna niets meer aan het feit dat hier ooit V&D gevestigd was. Hooguit La Place op de bovenste verdieping, met uitzicht op café De Drie Gezusters en d’Olle Grieze.

Bron: NRC Next