Fouten maken moet weer mogen op het werk
22 november 2019
Fouten maken of domme vragen stellen op het werk: we doen het liever niet. We houden liever onze mond dicht dan dat we een voorstel doen wat misschien niet in goede aarde valt. Volgens deskundige Ben Tiggelaar. Dat is volgens hem een gemiste kans op kantoor, want daardoor ontneem je medewerkers hun creativiteit. Fouten maken op het werk moet mogen, is zijn motto. Werkgevers moeten zorgen voor psychologische veiligheid op de werkvloer.
Geef werknemers vertrouwen om fouten te mogen maken
Het gevoel dat je een fout mag maken en dat ook gewoon kunt toegeven zonder keihard te worden afgerekend geeft werknemers een gevoel van psychologische veiligheid, aldus hoogleraar aan Harvard Amy Edmundson. Zij deed onderzoek naar dit fenomeen. Grote bedrijven hebben dit inmiddels ook opgepikt. Zowel Google als Philips besteden er bijvoorbeeld extra aandacht aan. Psychologische veiligheid is een speerpunt van het personeelsbeleid geworden en dat wordt door een groot deel van het personeel toegejuicht. Edmundson zette haar bevindingen nog eens uiteen in een boek, dat in november 2019 in het Nederlands verschijnt en de titel “De onbevreesde organisatie” meekreeg.
Drie stappen voor psychologische veiligheid
Ben Tiggelaar vat in zijn column in NRC Next de stappen van Edmundson kort en bondig samen. Stap 1 is zorgen voor een veilige omgeving. Fouten maken mag en hoort erbij, alleen dan kunnen er goede resultaten worden bereikt. Stap 2 is om iedereen in de organisatie uit te nodigen om mee te denken over nieuwe ontwikkelingen en oplossingen voor problemen, ook als blijkt dat een idee achteraf gezien misschien niet haalbaar is. Stap 3 is het uiten van waardering aan medewerkers. Geef niet alleen maar kritiek, maar laat ook regelmatig horen dat iemand zijn werk goed doet of dat een idee dat wordt ingebracht wordt gewaardeerd. De vrijheid om fouten te maken moet wel binnen bepaalde grenzen blijven. Als iemand een grote fout maakt moet daartegen krachtig worden opgetreden. Ook dat vergroot het gevoel van psychologische veiligheid voor het personeel, iedereen weet waar hij aan toe is.
Bron: NRC Next