Een ruime 7 voor facilitaire dienstverleners

27 augustus 2018

Facilitaire dienstverlening is een erg belangrijke factor voor bedrijven. Hiermee valt of staat immers de service aan zowel klanten als medewerkers. Volgens Hospitality Group Nederland is er vooral tevredenheid over services als receptie en telefoon, beveiliging en servicedesks. Mensen zijn minder tevreden over hun werkplek, en over de kwaliteit van warme dranken automaten. Jaarlijks wordt de tevredenheid onderzocht in branches als de zorg, onderwijs en op kantoren. Ruim 20.000 keer werd het onderzoek ingevuld.

Facilitaire Performance 2018

Het rapport Facilitaire Performance 2018 schetst een beeld van de tevredenheid over een breed scala van onderwerpen. De tevredenheid over de werkplek, het bedrijfsrestaurant en de schoonmaak wordt gemonitord, maar ook wordt de respondenten hun mening gevraagd over de beveiliging en de kwaliteit van het kantoorgebouw. De score van de facilitaire dienstverlening schommelt al jaren op een stabiele 7,1/7.2.

Verbeterpunten

Ondanks dat er sprake is van algehele tevredenheid over de facilitaire dienstverlening is er ook nog ruimte voor verbetering. Met name de werkplek laat voor medewerkers nog te wensen over. Daarnaast wordt er relatief vaak geklaagd over de kwaliteit van warme dranken automaten. Hier kan dus nog wel wat worden verbeterd. Over de algehele beleving van het gebouw zijn medewerkers vaak wel tevreden, evenals over diensten als receptie en beveiliging. Een schone en comfortabele werkplek is wat medewerkers op prijs stellen en hier valt dus nog wat te verbeteren. Doorgoed in te spelen op de wensen van medewerkers op het gebied van eten en drinken is al een flinke stap voorwaarts gemaakt ten opzichte van 2017.

Inspelen op individuele behoeften

Volgens Hospitality Group is het voor facilitaire dienstverleners belangrijk om in te spelen op de individuele medewerkers. Natuurlijk kun je het niet iedereen naar de zin maken, maar “one size fits all” is echt achterhaald. Het onderzoek van Hospitality Group is dan ook een goede graadmeter voor bedrijven om nog eens goed te kijken naar verbeterpunten zodat de score volgend jaar wellicht nog een stapje omhoog kan.

Bron: Consultancy.nl