De beste tips voor de thuiswerkers van Ben Tiggelaar

15 december 2020

Ben Tiggelaar, bedrijfskundige, schrijver, trainer en vaste columnist van NRC Next heeft een top 10 samengesteld van de in zijn ogen beste tips voor de thuiswerkers. We vatten ze hier voor je samen.

1: Neem de uitdaging serieus. Thuiswerken is niet zomaar iets. Het kan leiden tot fysieke maar ook psychische problemen. Zorg dat je als werkgever serieus aandacht hebt voor medewerkers die problemen ervaren met langdurig thuiswerken

2: Denk: Dopamine. Positief blijven is heel belangrijk. Maak een to do lijst waar je zaken op af kunt strepen. Houd persoonlijk contact met collega’s voor zover dat mogelijk is. Social talk mag ook als je thuiswerkt.

3: Stel heldere doelen. Ver vooruit plannen is lastig als je thuiswerkt. Maar je kunt wel samen met je collega’s de doelen vaststellen voor de komende week.

4: Presteren is gezond. Bedenk dat presteren je motiveert. Een klus klaren, alleen of samen met collega’s op afstand, kan je motiveren voor weer een volgende thuiswerkdag.

De beste tips voor de thuiswerkers van Ben Tiggelaar

5: Koester relaties. Contact met collega’s is een stuk minder vanzelfsprekend. Maar toch moet je een beroep op elkaar kunnen doen. Maak het bespreekbaar, zet het op de agenda voor het online werkoverleg.

6: Weten waarom. Het is belangrijk om te weten waarom je thuiswerkt. Steek tijd in elkaar helpen, of haal voldoening uit het helpen van de klanten van je bedrijf.

7: Samen kiezen. Vind als leidinggevende een juiste balans tussen regels voor thuiswerken en mensen zelf dingen laten invullen. Bepaal teamdoelen en vertaal die vervolgens naar individuele doelen voor de komende week.

8: Een-op-een. Individueel contact tussen medewerker en leidinggevende is belangrijk. Maak er als manager tijd voor. Niet om te controleren, maar juist om waardering uit te spreken,  te vragen of alles goed gaat en te inventariseren of een medewerker hulp nodig heeft om zijn werk goed te kunnen blijven doen.

9: Het goede voorbeeld. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld. Stuur geen mails na werktijd, neem op tijd pauze. En, ook heel belangrijk: geef voor jezelf toe dat thuiswerken niet altijd even leuk is en bespreek dit met je medewerkers

10: Pak pijnpunten aan. Zorg als leidinggevende voor een goede thuiswerkplek en neem klachten of belemmeringen van medewerkers serieus. Misschien kan niet alles worden opgelost, maar als je als werknemer het gevoel hebt serieus te worden genomen maakt dat het thuiswerken een stuk minder vervelend.

Bron: NRC Next