A-pier op Schiphol: nog drie jaar wachten en fors duurder

8 juli 2024

De bouw van de A-pier op Schiphol loopt al jaren vertraging op en is nu ook fors duurder geworden. De pier, die in 2020 in gebruik had moeten worden genomen, moet nu in april 2027 klaar zijn. De kosten zijn gestegen van 1 miljard euro naar ruim 1,39 miljard euro.

Vertraging door conflict met bouwersOnderaannemers in de clinch met Ballast Nedam-TAV over bouw van de A-pier op luchthaven Schiphol

De vertraging en extra kosten komen door een conflict tussen Schiphol en de oorspronkelijke bouwers, Ballast Nedam en TAV. Er waren “verschillen van inzicht over diverse onderwerpen”, waaronder de vraag wie verantwoordelijk was voor welk deel van het ontwerp. De ruzie liep zo hoog op dat Schiphol het contract met de twee bedrijven ontbond.

Problemen met de gevel

Een belangrijke reden voor het ontbinden van het contract was dat de gevel van de A-pier niet wind- en waterdicht bleek. Volgens een onderaannemer was de gevel “lek als een mandje” en zouden passagiers “pure kerosinedampen” binnenkrijgen als de pier in gebruik was genomen.

Schiphol claimt geld van bouwers

Schiphol heeft de A-pier inmiddels wind- en waterdicht laten maken door Heijmans. Het bedrijf claimt nu 137 miljoen euro van de oorspronkelijke bouwers. Ballast Nedam en TAV eisen op hun beurt 282 miljoen euro van Schiphol. De zaak komt in november voor de rechter.

Luchtvaartmaatschappijen vrezen hogere tarieven

KLM en andere luchtvaartmaatschappijen vrezen dat Schiphol de extra kosten van de A-pier gaat verrekenen in de havengelden die zij moeten betalen. Schiphol benadrukt dat de invloed van “individuele projecten op de tarieven zeer beperkt is”, maar de tarieven zullen na de ingebruikname van de pier in 2027 wel worden herzien.

Bron: nrc.nl