Met welke vragen kun je je medewerkers het beste stimuleren voor hun werk?

20 juni 2022

Veel managers vinden het lastig om hun medewerkers te stimuleren. Als ze meer plezier in hun werk hebben verhoogt dat de prestaties en de creativiteit, zo bepleit Ben Tiggelaar. In zijn column in NRC geeft hij voorbeelden van vragen die managers kunnen stellen aan hun personeel. Met deze vragen wordt mogelijk het werkplezier vergroot.

Waar ben je goed in?

Het ligt zo voor de hand, maar als een medewerker zijn sterke punten kan inzetten zal dat de prestaties verhogen. Het kan misschien niet altijd, maar als iemand dat kan doen waar hij goed in is dan zullen zowel werknemer als werkgever daar voordeel van hebben.

Hoe zie jij je toekomst?

Vraag aan je medewerker hoe hij zijn toekomst ziet binnen het bedrijf. Om te groeien is vaak ondersteuning nodig, bijvoorbeeld in de vorm van een opleiding. Leg voor dat die mogelijkheid er in veel gevallen is.

Maak je je ergens zorgen over?

Zorgen en frustraties zijn doorgaans geen goede aspecten voor een ontspannen werksfeer en voor veel werkplezier. Als je het idee hebt dat je medewerker ergens mee zit, maak dit dan bespreekbaar en kijk samen of er een oplossing mogelijk is.

Vind je mij een goede manager?

Veel leidinggevenden vinden dit een spannende vraag. Ze zijn vaak overtuigd van hun eigen kwaliteiten. Maar wie weet komt er iets verrassends uit waar je zeker iets mee kunt. De betere manager kan niet alleen feedback geven maar ook zeker ontvangen.

Wat zou je doen als je op mijn stoel zat?

Een vervolg op de vorige vraag kan zijn: Stel je mag een dag ‘de baas’ zijn. Wat zou je veranderen? Wat zou je juist zo laten en misschien versterken? Ook hier kunnen verrassende punten uit naar voren komen.

Waarom ben jij blij met je werk?

Zingeving, het klinkt als een zware term maar hij is wel belangrijk. Vraag aan je medewerker waarom hij blij is met zijn werk. Waar ben je trots op? Wat zijn punten die je graag anders zou zien?

Geef het initiatief uit handen

Tijdens een functioneringsgesprek of een periodiek bilateraal overleg kun je aan je medewerker vragen waar hij of zij het over zou willen hebben. Misschien zijn er zaken waar je als leidinggevende niet op komt omdat je denkt dat er niets over te zeggen valt. Het kan handig zijn om deze vraag voorafgaand aan het gesprek voor te leggen. Zo kunnen jullie beiden nadenken over het onderwerp of de kwestie die door de medewerker wordt aangedragen.

Niet alleen vragen stellen, ook luisteren

Het is belangrijk dat je als leidinggevende niet alleen vragen stelt, maar ook goed luistert naar het antwoord of de reactie. Als een medewerker het idee krijgt dat hij gehoord wordt en dat er daadwerkelijk iets wordt gedaan met de gegeven inbreng zal dit de verstandhouding zeker ten goede komen.

Bron: NRC