Thuiswerken, zorg voor een verantwoorde besteding van de dag

3 december 2018

Steeds meer mensen werken thuis. De meesten doen dat een dag per week, sommigen wat meer en er zijn ook mensen die altijd thuis werken. Vooral beroepen in de IT-sector zijn populair als het gaat om thuis werken. Ook managers werken veel thuis. Nergens in Europa wordt zo veel thuis gewerkt als in Nederland. Maar thuiswerken heeft wel valkuilen, zowel voor de medewerker als voor de werkgever. Veel medewerkers zijn niet helemaal eerlijk als het gaat om het aantal uren dat ze thuis werken. Maar daar staat tegenover dat de productiviteit vaak wel hoger ligt als je thuis werkt.

Storende factoren

Thuis werken heeft zeker nadelen. Er zijn mensen die thuiswerken terwijl de kinderen thuis zijn. Dat kan een zeer storende factor zijn. Dat de hond aan je voeten ligt te slapen of dat de kat af en toe over je toetsenbord loopt is dan weer wat minder storend. Veel thuiswerkers doen tussen het werken door andere dingen zoals boodschappen of stofzuigen. Op zich hoeft dit geen bezwaar te zijn. Het is aangetoond dat zo’n onderbreking juist goed kan werken voor de concentratie. Na een rondje met de hond kom je weer fris en vol energie terug en kun je je vaak weer beter concentreren.

Minder afgeleid dan op kantoor

Ondanks dat thuiswerken storende factoren kan geven, geeft in een enquête in het Financieele Dagblad 73% van de ondervraagden aan dat ze thuis meer werk verzetten dan op kantoor. Veel kantoren hebben tegenwoordig grote werkruimtes waar je met soms wel tientallen collega’s samen in een ruimte zit. Dit kan zeer storend werken als er om je heen gepraat en gebeld wordt terwijl jij probeert je op een beleidsnota te concentreren. Voor sommigen was het reden om voor zichzelf te beginnen. Als ondernemer heb je immers de keuze om zelf te bepalen waar je werk, mits de aard van je werk dat toelaat. Veel zelfstandigen vinden het een verademing niet meer naar een kantoor te hoeven om daar hun werk te doen.

Minder uren, meer productie

Ruim een derde van de thuiswerkers geeft in de FD-enquête aan dat ze op hun thuiswerkdag minder uren maken dan officieel volgens hun contract zou moeten. Maar dat is volgens de deskundigen niet zo erg. Als je op zo’n dag veel productiever bent omdat je in alle rust kunt doorwerken, dan is het niet zo erg als je niet het vastgestelde aantal uren hebt gewerkt. De output is belangrijker dan de klok. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat een thuiswerker harder werkt en dus meer productie levert dan iemand die een vergelijkbare dag op kantoor zit.

De juiste balans

Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat er ook een misschien niet onderkend nadeel is aan thuiswerken. Je bent – letterlijk – minder zichtbaar voor de leiding en het verkleint daardoor je kans op promotie. En onderzoek van TNO heeft aangetoond dat mensen die altijd thuis werken en dus nog maar zelden op kantoor komen juist minder productief worden. Ook verdwijnt daardoor de saamhorigheid met collega’s en die is voor een goede balans juist erg belangrijk. Managers zouden een dag per week thuis moeten werken om zich op zaken te kunnen concentreren waar ze anders niet aan toe komen. Juist leidinggevenden worden immers regelmatig met vragen en problemen bestookt. Het zorgt ook voor meer zelfredzaamheid van medewerkers. De chef is er niet dus we zullen het probleem zelf moeten oplossen.

Tips voor thuiswerkers

Thuiswerken maakt een medewerker blij. En een tevreden medewerker presteert beter. Thuiswerken heeft dus zeker voordelen. Met deze tips maak je van je thuiswerkdag een efficiënte werkdag.

  1. Word je afgeleid door pushmeldingen van sociale media of andere apps? Zet ze uit met de app Freedom als je aan het werk bent.
  2. Een thuiswerkdag is een ‘gewone’ werkdag. Doe dus geen dingen die je op kantoor ook niet doet zoals bellen met je moeder of een tijdschrift lezen in ‘de baas zijn tijd’.
  3. Houd vaste werktijden aan op je thuiswerkdag. Begin je normaal gesproken ’s morgens om 8 uur? Doe dat dan ook op je thuiswerkdag en houd vaste tijden aan voor pauzes.
  4. Tussendoor huishoudelijke klusjes doen is geen probleem. Beschouw ze als een geplande pauze en niet als afleiding van je werk. Ga daarna ook meteen weer aan het werk.

Bron: FD

Delen op LinkedIn