Inchecken bij een robot met een geprogrammeerde glimlach?

5 augustus 2019

Bij het inchecken in een hotel tref je in vrijwel alle gevallen een receptionist achter de balie aan. Hotels vinden het doorgaans belangrijk om hun gasten persoonlijk welkom te heten. Het komt dan ook maar zelden voor dat je moet inchecken bij een computer of zelfs een robot. Hoewel het inchecken in een hotel een proces is dat heel gemakkelijk door een computer kan worden overgenomen is het toch iets waarvan hoteleigenaren vinden dat persoonlijk contact met de gast doorslaggevend is.

Een combinatie maken met automatisering

Er zijn wel hotels die de receptiefunctie anders invullen. Ze maken gebruik van geautomatiseerd inchecken,, maar er zijn nog wel degelijk mensen aanwezig die de gasten helpen. Het CitizenM hotel in Amsterdam is daar een goed voorbeeld van. Hier gaat het inchecken in het hotel via een beeldscherm waar de klant zelf zijn kamer kan kiezen. Maar er loopt wel een “ambassador” rond die helpt als het niet lukt. Deze persoon schenkt ook de drankjes aan de bar en geeft toeristische tips aan de gasten. De CitizenM keten heeft meerdere hotels en een hoofdkantoor in Voorschoten. In de hotels zelf vind je geen managers en andere staffuncties. Die zitten alleen op het hoofdkantoor. Zo wordt er flink bespaard op de personeelskosten, maar kan er toch voldoende persoonlijk contact zijn met de gasten.

Willen we bij de hotelreceptie inchecken bij een robot met een geprogrammeerde glimlach

Menselijk contact is essentieel voor hotels

Een hotel blijft een plaats waar mensen te gast zijn en dus in de watten gelegd willen worden. Inchecken in een hotel is dus niet alleen een kwestie van een sleutelkaart overhandigen. Veel mensen boeken vandaag de dag hun kamer via een grote boekingswebsite zoals Booking.com. Maar hote3ls krijgen via zo’n platform alleen de basisgegevens van hun gast. Dus het is de taak van een receptionist om aanvullende info te vragen. Dat wekt wel eens irritatie, want de klant heeft die info vaak ook al aan de boekingssite gegeven. Het is dan de taak van een receptionist om op een goede en klantvriendelijke manier deze gegevens voor het hotel toch te verzamelen. Het zal dus nog wel even duren voordat je in een Nederlands hotel door een robot welkom wordt geheten.

Bron: NRC Next

Delen op LinkedIn